Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Jag har införskaffat en ny pelletskamin och anslutning till skorsten är ca 100mm högre på den nya och då undrar jag hur man löser det smidigast och på bästa sätt. Kan jag borra och hugga ur väggen ovanför där röret sitter? Väggen är 170mm tjock och är murad så det finns inget brännbart. Då kan man lägga vinklarna i väggen istället för att ta nytt hål i röret i skorstenen eller låta vinklarna bygga ut allt för mycket om man drar dom utanpå vägg. Sen måste jag ändra diametern från 80 till 100 på röret och det tänkte jag göra precis innan pelletskaminen. Det sitter ingen inmurningsstos idag men det ska jag sätta dit. Dock så murar jag inte fast rören i våggen då dom ska kunna röra på sig, Det finns en renslucka på andra sidan väggen så man lätt kommer åt att sota röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Skorstenen är syrafast och det ser inte ut att bli så lätt att komma åt att göra det utan att förstöra väggen allt för mycket. Sen ska man komma dit och kapa en öppning i skorstenen och svetsa nytt rökrör och det lär inte vara så skoj
Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Jag har fått tag på en plasmaskärare och då går det lättare att göra hål i skorstenen. Ska man svetsa fast förbindelsekanalen mot skorstenen? Rören kommer vara av samma diameter och båda rostfria
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommunen ändrar höjd på dagvatten
Juridik -
Ändra takstolar … för att vinna större takhöjd ..
Utbyggnad och tillbyggnad -
Thermex Optica ändra höjd på frihängande köksfläkt
Vitvaror -
Skiffer eller andra stenplattor på upphöjd terrass?
Altan & Uteplats -
Dewalt DWE 4792 bordsåg - Höjd-/djupinställningen ändrar sig
Verktyg & Maskiner