8 220 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Ändra förråd med bygglov till Attefall?
Hej!
Vi har idag ett förråd på ca 20 m2 som vi har bygglov på (byggdes i början av 80-talet).
Då detaljplanen tillåter bara en komplementsbyggnad på max 40 m2 så ställer detta till det för oss om vi skulle vilja bygga carport eller garage.
Vet någon om det finns möjlighet att ändra förrådet till ett attefallsförråd och därmed ha möjlighet att utnyttja hela byggrätten för komplementsbyggnaden?
Är det någon som har lyckats med detta?
Tack på förhand för ett svar.
Vi har idag ett förråd på ca 20 m2 som vi har bygglov på (byggdes i början av 80-talet).
Då detaljplanen tillåter bara en komplementsbyggnad på max 40 m2 så ställer detta till det för oss om vi skulle vilja bygga carport eller garage.
Vet någon om det finns möjlighet att ändra förrådet till ett attefallsförråd och därmed ha möjlighet att utnyttja hela byggrätten för komplementsbyggnaden?
Är det någon som har lyckats med detta?
Tack på förhand för ett svar.
Det är nog juridiskt omöjligt. Du kan inte "ta bort" bygglovet för en byggnad. Dessutom skulle du få problem ändå om förrådet står kvar eftersom du då har ett attefallshus på fastigheten som tas in i beräkningen när du söker bygglov för garage/carport. Det är inte så att en icke lovpliktig byggnad är "osynlig".
Om du verkligen vill göra detta är nog rätt väg att bygga om förrådet till garage eller carport (med bygglov) för att därefter bygga ett nytt förråd efter detta enligt attefallsreglerna. Om det inte går att bygga om kan en lösning vara att riva förrådet först men då är det läge att stämma av med kommun att du får ditt bygglov.
Om du verkligen vill göra detta är nog rätt väg att bygga om förrådet till garage eller carport (med bygglov) för att därefter bygga ett nytt förråd efter detta enligt attefallsreglerna. Om det inte går att bygga om kan en lösning vara att riva förrådet först men då är det läge att stämma av med kommun att du får ditt bygglov.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Om det går att omvandla vet jag inte. MEN en attefallsbyggnad skall inte påverka bygglovet för ex. en carport. Attefallsbyggnaden är "osynlig" vid en bygglovsprövning av något annat.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Fast TS verkar vilja omvandla nuvarande komplementbyggnad till attefallsbyggnad, och sedan bygga en större carport/garage, med bygglov. Troligen är 25 kvm för lite för att bli ett bra garage.
Men om inte annat borde det gå att ansöka om rivningslov för förrådet i samband med bygglov för garaget, och sedan bygganmälan för attefallshus, som blir det bef. förrådet.
Men om inte annat borde det gå att ansöka om rivningslov för förrådet i samband med bygglov för garaget, och sedan bygganmälan för attefallshus, som blir det bef. förrådet.
Nu resonerar olika kommuner olika, men i den kommun jag jobbar som bygglovsarkitekt så tillåter vi att man omvandlar en bygglovsgiven byggnad till en Attefallare i efterhand om man lever upp till alla de krav som finns för Attefallare. (detta är en kommun med ca 150K personer)
Har planer på liknande.
I mitt fall kommer jag skicka in bygglovsansökan om ändrat användande för en bef mindre byggnad som i dag är bostad. Ändringen blir då till komplementhus enl Attefall.
Har inte stött på något motstånd när jag talat med stadsbyggnadskontoret.
I mitt fall kommer jag skicka in bygglovsansökan om ändrat användande för en bef mindre byggnad som i dag är bostad. Ändringen blir då till komplementhus enl Attefall.
Har inte stött på något motstånd när jag talat med stadsbyggnadskontoret.
Uppfyller den kraven är det bara köra, och finns det bygglov för förrådet idag borde det klara konstruktionskrav osv...
Utgår ifrån att kommunen ändå mäter areor på befintlig bebyggelse i samband med ansökan för garage/carport och finns det då utrymme i detaljplanen är det inga konstigheter.
Arean för attefall är, precis som friggebod, utanför planbestämmelser om ytor. Skillnaden är dock att det görs en lämplighetsprövning för attefallarna så där kan man ändå få ett nej.
Utgår ifrån att kommunen ändå mäter areor på befintlig bebyggelse i samband med ansökan för garage/carport och finns det då utrymme i detaljplanen är det inga konstigheter.
Arean för attefall är, precis som friggebod, utanför planbestämmelser om ytor. Skillnaden är dock att det görs en lämplighetsprövning för attefallarna så där kan man ändå få ett nej.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ändra byggnad utan bygglov
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygglov ändra fönster
Bygglov -
Ändra från attefallshus till uterum med bygglov
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Ändra användande av förråd Bygglov?
Bygglov