Hej,
Jag blir inte riktigt klok på. Reglerna kring förråd och attefallshus.
Har idag ett bef. Isolerat förråd. Det planerar jag att inreda till bostad. Förrrådet är ca 6.5*3m alltså ca 20m2.
Behöver jag bygglov för att ändra användande av en byggnad?
Vi bor på landet
Vi bor inte i detaljplanerat område
Borde det inte falla under attefall reglerna?
Jag blir inte riktigt klok på. Reglerna kring förråd och attefallshus.
Har idag ett bef. Isolerat förråd. Det planerar jag att inreda till bostad. Förrrådet är ca 6.5*3m alltså ca 20m2.
Behöver jag bygglov för att ändra användande av en byggnad?
Vi bor på landet
Vi bor inte i detaljplanerat område
Borde det inte falla under attefall reglerna?
Det är bygglovspliktigt, se PBL 9 kap. 2a §.
Ändrad användning är inte undantaget lovplikt på landet.
Ändrad användning är inte undantaget lovplikt på landet.
De kommer troligtvis kräva planritning där utrymmet redovisas. Vissa kommuner kräver även att utrymmet ska vara möblerat på planritningen.
Ska en toalett kopplas på befintligt avlopp så krävs en anmälan till miljökontoret.
Fasadritningar kan oxå krävas om kommunen inte har det sen tidigare.
Ska en toalett kopplas på befintligt avlopp så krävs en anmälan till miljökontoret.
Fasadritningar kan oxå krävas om kommunen inte har det sen tidigare.
Det finns ett undantag i lagen så att du kan ändra användningen från komplementbyggnad till ett komplementbostadshus med en bygganmälan:
PBL 9 kap
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
(Kravet på bygganmälan ligger i PBF.)
PBL 9 kap
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
(Kravet på bygganmälan ligger i PBF.)
Redigerat:
Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland skrev:
Förrådet i fråga byggdes av tidigare ägare.
Hur vet jag om det är anmält som friggebod eller komplementbyggnad?
Tycker det är rörigt med alla uttryck.
Komplementbyggnad
Friggebod
Attefallshus
Osv.
En komplementbyggnad är en byggnad som är ett komplement till bostadshuset, t ex en bod, ett förråd, en vedbod eller ett väöxthus). Komplementbyggnaden kan vara byggd med bygglov eller vara t ex en friggebod eller en attefallsbyggnad som är byggd utan bygglov. Men som undantaget från bygglov lyder i PBL 9 kap 4a § så kan du oavsett dess historia (komplementbyggnad med bygglov eller bygglovsbefriad komplementbyggnad) genom en bygganmälan och utan bygglov inreda den som komplementbostadshus om den uppfyller attefallsreglerna gällande husets storlek och placering. Den här meningen i 9 4a § ovan är den jag syftar på:B Bunnstrom skrev:
Värt att notera är att en bygganmälan i princip innehåller samma sak och följer samma procedur som en bygglovsansökan, så i praktiken blir det ingen större skillnad.Claes Sörmland skrev:
Sant, det var en liberalisering som inte var så där värst frihetlig. Men om man i motsats till TS har en detaljplan att kämpa emot så ger det väl vissa friheter?!useless skrev:
Ja, det finns väl en del skillnader i beslutsprocessen mellan -lov och -anmälan. Men för ett enkelt bygge som uppfyller formkraven så är det ingen större skillnad ur den sökandes synvinkel på ett bygglov eller en bygganmälan. Varken sett till pappersexercisen eller kostnaden.
Just den där formuleringen att det inte krävs bygglov, utan bara en bygganmälan gör att många tror att det räcker att man skickar ett mail till kommunen och meddelar att man tänker bygga...
Just den där formuleringen att det inte krävs bygglov, utan bara en bygganmälan gör att många tror att det räcker att man skickar ett mail till kommunen och meddelar att man tänker bygga...
Ja, bygganmälan är kanske inte är en så pedagogisk term... Olyckan var väl att man införde startbesked i lagstiftningen. Den delen är ju ännu inte allmänt riktigt känd. I alla fall vet mina grannar inte om kravet på startbesked när de vill bygga sina attefallshus...useless skrev:
Tack för alla svar.
Varför jag frågar är ju att det är en bef. Isolerad komplementbyggnad. Som jag nu planerar att renovera / inreda till en komplementbostad.
Tanken är att frugans bror ska bo där ett tag.
Och ev i framtiden hyra ut som studentbostad eller om någon av barnen flyttar ut.
Kommer dra in vatten och avlopp till huset med.
Behöver man anmäla att man kopplar på avlopp när man har enskild brunn?
Varför jag frågar är ju att det är en bef. Isolerad komplementbyggnad. Som jag nu planerar att renovera / inreda till en komplementbostad.
Tanken är att frugans bror ska bo där ett tag.
Och ev i framtiden hyra ut som studentbostad eller om någon av barnen flyttar ut.
Kommer dra in vatten och avlopp till huset med.
Behöver man anmäla att man kopplar på avlopp när man har enskild brunn?
Ja varje ändring av vad som är kopplat till ett enskilt avlopp kräver en anmälan till kommunens miljöenhet enligt miljöbalken. Avloppshandläggarna kollar då att din avloppsreningsanläggning har tillräcklig kapacitet för din ändring och uppdaterar till avloppstillstånd.B Bunnstrom skrev:
Ovanpå det så krävs enligt PBL bygganmälan för väsentliga ändringar av VA-dragningen. Jag tror det är lite si och så med det på landsbygden men i teorin ska bygglovsenheten handlägga det och ge startbesked innan du drar in vatten och avlopp i en byggnad.
Vi har många lagar och regler i Sverige.
Klicka här för att svara