Hej!
Jag ska sanera ett hus där förra ägaren har rökt inne i många år. En hel del gamla treetex skivor ska rivas och och jag ska även ånga bort gamla tapeter. Taket ska tvättas med medel enligt bifogad bild. Vad jag förstått så är cigarrett skadat hus med nikotin och ”tjära” på vägarna inte så hälsosamt att jobba med. Så söker därför tips på filter alternativt en ny andningsmask. Jag har idag andningsmask enligt bifogad bild. Tycker det är svårt att veta vilket filter man ska använda?
Så till mina frågor.
1. Vad för filter passar för att riva treetex och gips som är nikotin skadat?
2. Vad för filter passar för att ånga bort tapeter som är nikotin skadat?
3. Vad för filter kan man använda när man tvättar med medlet på bilden?
Hoppas ni kan ge mig lite tips i denna filter djungel.
Jag ska sanera ett hus där förra ägaren har rökt inne i många år. En hel del gamla treetex skivor ska rivas och och jag ska även ånga bort gamla tapeter. Taket ska tvättas med medel enligt bifogad bild. Vad jag förstått så är cigarrett skadat hus med nikotin och ”tjära” på vägarna inte så hälsosamt att jobba med. Så söker därför tips på filter alternativt en ny andningsmask. Jag har idag andningsmask enligt bifogad bild. Tycker det är svårt att veta vilket filter man ska använda?
Så till mina frågor.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 365 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 365 inlägg
Jag är absolut ingen exert på detta men har många timmar med mask och jag hade nöjt mig med p3-filter. Jag tror inte något av det du stöter på avger giftiga gaser som motiverar mer men skulle det lukta för illa kan du använda p3 och t ex abek1, troligtvis är det överkurs men det är det enda gasfiltret jag använder då det tar det mesta så jag inte behöver fundera.
Här har du en bättre och billigare mask som de flesta som jobbar proffesionellt använder, du kan ha både gas och partikelfilter ifall du vill men partikelfiltret P3 är det viktigaste i ditt fall när du river..A Axel98 skrev:Hej!
Så till mina frågor.
Liknande trådar
-
Vilket drivdon?
Belysning -
Vilket är bäst pexslang eller kopparör till vattensystemet.
Vatten & Avlopp -
På vilket sätt är kallasfalt med stenkolstjära farligt?
Miljö & Hälsa -
Vilket lås rekommenderar ni?
Fönster & Dörrar -
Vilket/vilka frässtål kan ha åstadkommit dessa profiler
Verktyg, Maskiner & Fordon