Byggahus.se
G
Min bergvärmeumpen drog alltså 70-80 kWh/dygn då, de med direktverkande el vågar jag inte ens tänka på vad det kan kosta för.

A
Min första BehovsBoBox var Arduino, men Raspberry pi är så mycket mer kraftfull och till och med billigare. Vi kommer bygga BehovsBoBoxar med Intels Gallileo, Uddo, Beagle Born Black med flera för att se vilken som är bäst.

G
De flesta värmepumpar har väl semester läge redan idag, samt möjlighet att styra över internet via en app.

A
BehovsBoBoxen styr i första hand värmesystemet, sedan kommer värmepumpen "hänga med" Vi har dock i labbet en digital kommunikation mellan värmepump och BehovsBoBox via CAN som skall optimera styrningen. Vi har även en koppling till FTX vent aggregatet som skall ingå i systemstyrningen.

G
Spännande projekt! Det ska bli kul att se beskrivningen på boxen, så se till att Byggahus får info när ni lägger upp nyheter.

Beroende på var man bor i landet kan jag tycka att det är lite riskabelt med 12grader inomhus vintertid, går strömmen när det är riktigt kallt ute så blir det kallt fort inne... med 21grader så har man lite mer marginal

Många sportstugor som frusitsönder

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
A
Vi har haft BehovsBoBoxen rullande nu i 4 år och skall testa det i lite större sammanhang i flera forskningsprojekt. Bland annat så kommer SP göra en sammanställning över vilka värmepumpar som i dag har styrning enligt BehovsBoMetoden.

Jag har provat med separat natt. Något som tyvärr inte alltid fungerar då priserna varierar för lite. Skall man spara el så skall man inte utnyttja golvvärme. Det drar mer el och är inte fysiologiskt helt ok! Däremot är det givetvis bra med styrning av de olika rummen även om golvvärme är ganska trög! Själv har jag genom tilläggsisolering, nya fönster och en vettig duschanvändning kommit ner till ca 10.000 kWh per år för all el! i husen, som ligger på 130 kvm. Det kan vara bra att veta till din avhandling! Socialstyrelsen anger en golvtemp på max 28 grader riktvärde 24 grader då kroppens fötter är gjorda för lägre temperaturer. Det går inte att hålla dessa idealagränser i alla hus!

Helt rätt. Mkt trevligt projekt. Önskar jag kunde sånt här och det skulle inte vara omöjligt att lära sig heller men tiden räcker aldrig till numera för nya saker. All tid går till att överleva vardagen och underhålla det man har byggt upp senaste 10 åren (hus och familj...)
Men en liten fråga, hur styr du reläer med pi'n? den är väl inte så lämpad för det? Går väl att styra en Arduino, som har bättre analoga utgångar, med en pi. Vad har du skrivit styrsystemet i för språk som ligger i pi'n? Går ju faktiskt att kompilera Simulink direkt i en pi om man inte är så händig på att hacka kod.

En annan grej jag tänkte på att om detta blir för vanligt så kommer nog inte informationen om timpriser vara gratis länge till. Titta bara på flygpriser, för några år sen fanns det gott om siter som fiskade fram flightpriser från nätet och sen predikterade om priset skulle gå upp eller ner. Detta gillade såklart inte bolagen och de har nu dels slutat dela ut den typen av information och även blocka IP nummer som ligger och fiskar.
Information är pengar och ingen info kommer vara gratis i framtiden

A
Vi har relän på utgångarna finns en bild på WWW.behovsbo.sw tempgivarna är av Dallas typ och läser in temperaturen i en databas sedan har vi php och Python.
Tyvärr ligger Behovsboboxen på en publik IP adress som blivit bytt nu så fet går inte att surfa in på BehovsBoBoxen just nu.
Vi skall rätta til det när vi kommer hem från Gran Canaria!

A
WWW.behovsbo.se skall det vara
Det finns ett EU direktiv på att priset skall finnas tillgängligt utan kostnad

G
Nu har jag inte läst det direktivet så noga men om jag minns rätt så var det inga krav på att man skulle få priserna i förhand. Förhoppningsvis har jag fel.

A
För den som vill hjälpa fram forskningen så kommer vi efter nyår erbjuda ett antal villaägare att deltaga i ett projekt som kommer pågå till 2020. Året då jag skall lägga fram min doktorsavhandling vid Luleå Tekniska Universitet. Vi behöver logga mätvärden för att se vad olika styrningar medför i lägre elkostnad och lägre miljöpåverkan. Vill ni vara med så skicka mejl till anders@electrotest.se

G
Ngenic har redan en liknande funktion. Vad är skillnaden mellan din och deras?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.