Hej! Vi är tre villaägare som köpt tomter av en och samma säljare, och byggt hus där . Säljaren bor på ursprungsfastigheten och har även en lada med tre bostadsrätter som denne hyr ut. Vi (villaägare och bostadsrättsinnehavara) har en gemensamhetsanläggning för avlopp, med infiltrationsbädd och vidarekoppling till en urindamm.

När "säljaren" tömmer urindammen via en bonde så uppkommer kostnader för oss alla som nyttjar gemensamhetsanläggningen, och det har uppstått diskussion om hur andelstalen ska se ut för bostadsrätter kontra egnahemshus. Har försökt hitta specifik information på boverket utan framgång. En del hävdar att bostadsrätter har samma andelstal som egnahemshusen, och en del hävdar att det är mindre baserat på kvadratmeter, antal boende och dylikt.

Nu behöver vi lite vägledning till vad som verkligen gäller, eller om det finns något att luta sig tillbaka på i form av skrift? Vi egnahemsägare hävdar iallafall att vi ska dela kostnaden lika på 6 andelar (3 lägenheter och 3 egnahemshus) men "säljaren" att det ska vara 0,5 andelar per lägenhet och resten fördelat på egnahemshusen. Han anser vidare att man kan ta antalet "tappställen" i varje bostad som utgångspunkt.

Vad anser ni som är insatta i ämnet? Andelstalen är vitala i diskussionen.

Tack på förhand, mvh Peppe_Ronin
 
Finns det en gemensamhetsanläggning finns det inget att diskutera det som lantmäteriet fastställt gäller, egna påhittade andelstal är inte giltiga helt enkelt, det kan givetvis fungera om alla är överens men om någon vägrar betala så finns inte mycket man kan göra..
 
Peppe_Ronin skrev:
...
Vi egnahemsägare hävdar iallafall att vi ska dela kostnaden lika på 6 andelar (3 lägenheter och 3 egnahemshus) men "säljaren" att det ska vara 0,5 andelar per lägenhet och resten fördelat på egnahemshusen. Han anser vidare att man kan ta antalet "tappställen" i varje bostad som utgångspunkt.
...
En andel per hushåll verkar väl rimligt.
Det är ju så de kommunala avgifterna brukar fungera när det gäller vatten, sophämtning och avloppstömning.
Hur många tappställen man har och hur många man är i hushållet är upp till den enskilda lägenhetsinnehavaren, och kan ju också fuskas med på olika sätt.

Men vad menar du med "resten fördelat på egnahemshusen"? Resten upp till sex andelar eller vad?
Och är inte stamfastigheten med i avloppslösningen också, det verkar ju rimligt.

För övrigt kan väl tömningen av urin inte vara en så stor kostnad så det är något att bråka om :eek:

islander skrev:
Finns det en gemensamhetsanläggning finns det inget att diskutera det som lantmäteriet fastställt gäller, egna påhittade andelstal är inte giltiga helt enkelt...
Om det inte är ett officialservitut utan ett avtalsservitut har man större frihet att utforma reglerna själv.
 
KnockOnWood: Tack för svaret. Nej, stamfastigheten har en egen lösning och inte inkopplad på gemensamhetsanläggningen. Vet ej varför. Med "resten fördelat på egnahemshusen" menar jag att lägenheterna enligt säljaren totalt räknas som 1,5 andelar, och vi (3) andra betalar alltså 1,5 andelar var. "Säljaren" har dammar på runt 400kbm har jag för mig att denne nämnde (2 stycken stora som hen använder växelvis) och när denne tömmer dem hävdar hen en kostnad på ca 15-20000:- vid varje tömningstillfälle - ungefär vartannat år. Det ger ju ca 5000:- per andel om man räknar 1,5 totalt på bostadsrätter och 1,5/hus. Dessutom vill säljaren ha betalt inom 10 dagar från att vi får räkningen, och det sker ju inte helt regelbundet. Detta kanske inte är något att bråka om, men det adderar till vissa slitningar hos boende.

Vad jag vet har inte Lantmäteriet angett något andelstal, så där har vi inget att utgå ifrån.
 
Det bör ha satts upp andelstal vid förrättningen där gemensamhetsanläggningen skapades.

Det verkar råda lite förvirring om vad som ingår i gemensamhetsanläggningen. Ingår de här dammarna i anläggningen?

Som sagt kolla med lantmäteriet så bör du få ut andelstalen. Ni sitter i en lite känslig situation, om säljaren kan välja att för ett godtyckligt belopp tömma dammarna. Finns det inget alternativ så kan ju kostnaden bli vad som helst.
 
Hemmakatten
Någonting måste det stå i LMs anläggningsbeslut för gemensamhetsanläggningen. Om det inte finns några andelstal står det säkert nåt om att ni förvaltar GA gemensamt (vilket tolkas som att ni delar på kostnaden i sex delar).

Eftersom stamfastigheten inte är med i GAn så kan ni efter eget huvud sköta tömningen av urin och slam. Det borde däremot stå något i LMs papper om dammen ingår i GAn eller om det finns ett servitut för att använda den och i så fall till vilken kostnad.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Här är något jag inte förstår!

Varför går inte urinen igenom infiltrationen, och infiltreras ner i marken, går till stenkistor eller ut i ett dike sedan bakterierna ätit upp näringen?
Har ni alltså urinseparerande toaletter allihop?
Urindammar på 400 m3, det låter mera som något som passar på grisuppfödning med 1000 grisar.

Jag försöker räkna, utgår från att vart och ett av de sex hushållen har tre medlemmar var = 12 personer.
400.000 liter / 2 (år) / 12 (personer) / 365 (dagar per år) = 45 liter kiss per person och dag.

Vad är det jag inte förstår, eller räknar jag fel?

Vart körs förresten urinen när dammarna tömts?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med KOW om att det är något som inte stämmer. Varför har säljaren dessa stora dammar? Det kanske är han som är grisbonde?
 
Mycket som verkar originellt här.
Säljaren sköter en gemensamhetsanläggning som han inte har andel i?
Vad är det egentligen för VA-lösning som helhet?

"Hyr ut" en hel brf??? På samma fastigheten som säljaren bor eller en egen? Äger han alla andelar i brf och andrahandsuthyr lägenheterna eller hyr han ut huset/fastigheten som helhet till brf-föreningen? Detta påverkar vem det egentligen är som ihop med er äger GA:n.

Skulle säga att ni behöver ta reda på vad som faktiskt gäller för eran egen fastighet från en annan källa än säljaren...
Beställ utdrag ur fastighetsregistret och kopia på förrättningsakterna från Lantmäteriet. Både för avstyckningen och för de samfälligheter som där står att ni ingår i. Och även ifall det står något servitut.
Beställ kopia på tillståndet för avloppsanläggningen från kommunens miljökontor.

Det är i princip omöjligt att hjälpa dig att reda ut detta utan att veta vad som står där.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.