Byggahus.se

Andelen som behöver medlåntagare ökar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Å andra sidan är det inga probölem få bolån egentligen. Men då får man inte bo innanför tullarna i Sthlm

Slås alltid av hur många som tycker att det är en mänsklig rättighet att bo innanför tullarna. Mitt första boende i Sthlm var som inneboende i skärholmen ett halvår. Det kanske inte alltid var roligt. Men desto roligare när man sparat ihop och byggt marginaler för sin första lägenhet. Då i sunkiga stadshagen som blev poppis...

Andra bankers rapporter pekar faktiskt på att unga KAN köpa sitt första boende (utan medlåntagare). Men att de då får sänka sina krav.

3. tveksamt
    Strålskadad · Nivå 10
    13 av 25 större städer är väl lite mer än ”innanför tullarna”..

• Laddar…
  4. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Som sagt. Ursprungsrapporten var väldigt fokuserad på centrala lägen. Den kom för ett par veckor sen och jag orkar inte leta reda på de ställen där man ifrågasatte dess riktighet.

Om man som ung bor i en etta i en förort kan man köpa lägenhet även i Sthlms kommun efter en relativt kort spartid. Att förvänta sig att man ska bo i innerstan är naivt. Skärholmen, Hässelby och Akalla är delar av Stockholm med och där är priserna helt annorlunda än de är närmare tullarna. Men jag lovar att Skandia säger att just Stockholm är en av de platser där man inte har råd.

Som sagt. Kritisk granskning är bra och man ska inte tro allt man läser på nätet.