3 976 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Anbud tak - extra betalt för pennor?
Sida 1 av 2
Hej!
Håller på och tar in anbud på byte av yttertak och fick ett anbud med följande text:
"Övriga kostnader
Förbrukningsmaterial (ej handverktyg - skruvmaskin, klinga, sticksåg) exempelvis sågblad, bits till skruvmaskin, kniv, penna och liknande debiteras med faktisk kostnad."
Min fråga är; är det vanligt att göra så här?
När jag fick badrummet renoverat så var det aldrig något prat om att ta extra betalt för pennor. Jag utgick ifrån att de hade råd att köpa sina pennor ändå.
mvh
Carl-Johan
Håller på och tar in anbud på byte av yttertak och fick ett anbud med följande text:
"Övriga kostnader
Förbrukningsmaterial (ej handverktyg - skruvmaskin, klinga, sticksåg) exempelvis sågblad, bits till skruvmaskin, kniv, penna och liknande debiteras med faktisk kostnad."
Min fråga är; är det vanligt att göra så här?
När jag fick badrummet renoverat så var det aldrig något prat om att ta extra betalt för pennor. Jag utgick ifrån att de hade råd att köpa sina pennor ändå.
mvh
Carl-Johan
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Kan vara så att de har humor!
Men då de inte specar en maxkostnad och exakt vad som faller under den posten så öppnar det ju för överraskningar. Be om ett pristak på posten och fråga sen om du kan få ner det om du tillhandahåller gratis pennor =)
Men då de inte specar en maxkostnad och exakt vad som faller under den posten så öppnar det ju för överraskningar. Be om ett pristak på posten och fråga sen om du kan få ner det om du tillhandahåller gratis pennor =)
Jag tycker bara att tar de 122 000 kr (med rot) så känns det lite märkligt att göra tillägg på några kronor för pennor på slutfakturan. Det känns som en "övrig post" där man kan fylla på med vad som helst för att lura kunden.
Firman vill dessutom ha 50% betalt 5 dagar efter påbörjat arbete (där ingår inte pennor) och den finansiella informationen som finns tillgänglig på nätet är inte direkt någon munter läsning med fallande omsättning och stigande förluster senaste tre åren.
Jag har anlitat dem förr och då har det aldrig varit tal om att betala i förskott eller för förbrukningsmateriel.
Det känns inte bra.
Firman vill dessutom ha 50% betalt 5 dagar efter påbörjat arbete (där ingår inte pennor) och den finansiella informationen som finns tillgänglig på nätet är inte direkt någon munter läsning med fallande omsättning och stigande förluster senaste tre åren.
Jag har anlitat dem förr och då har det aldrig varit tal om att betala i förskott eller för förbrukningsmateriel.
Det känns inte bra.
Jag hade aldrig betalat i förskott. Eventuellt om det gällde material som beställs med leverans direkt till mig.carl-johan skrev:
Tack för tipset! Jag ska inte betala i förskott. Om det är en sund firma ska de väl ha tillräckligt med leverantörs- och bankkrediter för att kunna ligga ute med pengarna under de tre veckor som jobbet beräknas att ta.
Jag håller på och mailar tillbaka och kräver en förklaring. Som sagt, jag håller på och tar in offerter och det finns andra takläggare...
Det här då från kapitlet om att tilläggsjobb sker på löpande debitering (400 kr/h exl moms): "Debitering sker med halvdags intervall om 4 tim."
Skämtar de eller?
Skämtar de eller?
Haha sjukt. Där gäller det att man passar sig för att be de slå i en extra spik nånstans för det kan bli den dyraste spiken man någonsin betalat förcarl-johan skrev:
I å för sig så tycker jag att de är ÄRLIGA som skriver allt detta i offerten och inte först i fakturan.
Minns att bil- och båtverkstäder tog betalt för förbrukningsmateriel som låg på ca 7% av arbetskostnaden. Vet ej om det funkar så fortfarande.
Det med tilläggsjobb skulle jag tolka som "Måste vi komma extra gång(er) för att göra tilläggsjobb så betalar ni för minst 4 timmar". I detta kan även ingå att de måste skaffa extra material. Men bäst att kolla.
Minns att bil- och båtverkstäder tog betalt för förbrukningsmateriel som låg på ca 7% av arbetskostnaden. Vet ej om det funkar så fortfarande.
Det med tilläggsjobb skulle jag tolka som "Måste vi komma extra gång(er) för att göra tilläggsjobb så betalar ni för minst 4 timmar". I detta kan även ingå att de måste skaffa extra material. Men bäst att kolla.
Det kan inte heller stämma att det är betalt för att hämta material, för de har garderat sig med: "Tiden det tar att ta sig till kund debiteras med vanlig timdebitering. Tid för att hämta material debiteras även kund med vanlig timdebitering. 10 % av arbetstiden går åt till projektledning för morgonmöten och avstämningar."
Man skulle ha blivit byggare istället för konsult inom systemutveckling. Tänk om vi hade de vilkoren!
Hmmm....det är ju faktiskt pga av konsulters mysko timdebiteringar som hantverkarna lärt sig att det går att debitera för allt bara man vill 
Jag menar, en konsult kostar pengar så fort dom öppnar käften i princip
Jag menar, en konsult kostar pengar så fort dom öppnar käften i princip
Jojo, nu tror jag du är lite utanför ditt kompetensområde. 
Konsulter har sällan mysko timdebiteringar, jag känner ingen som har något märkvärdigare än att ta betalt för de timmar man är på plats.
Konsulter har sällan mysko timdebiteringar, jag känner ingen som har något märkvärdigare än att ta betalt för de timmar man är på plats.