10 305 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Anarkistens verktygslåda - Fästa lådbottnar i allmänhet
Jag läser för tillfället The Anarchist's Tool Chest av Christopher Schwarz.
http://www.lostartpress.com/The_Anarchist_s_Tool_Chest_p/bk-atc.htm
Det är den första boken som jag läser av Chris och den är fantastiskt trevlig och underhållande. Jag kan starkt rekommendera denna till alla med intresse för snickeri och handverktyg. Det blir nog till att beställa fler av hans böcker, om inte annat så bara för underhållningsvärdet.
Hursomhelst så blev jag lite undrande över hur han menar att man skall fästa kistbottnen. Han menar att den skall spikas fast underifrån i lådans sidor. Att detta är den enklaste metoden köper jag utan vidare men ett annat skäl till att han gör så är för att det skall vara lätt att byta enstaka brädor i bottnen. Han menar att med tiden kommer dessa att kunna bli utslitna av att kistan släpas runt alternativt kommer de att ruttna när lådan står på olika fuktiga underlag. Det med slitaget köper jag också men ruttna? Om jag någonsin får ihop en kista full med exklusiva handverktyg så lär jag inte parkera den ens i närheten av en fuktig miljö! :eek:
(De fina bänkhyvlarna förvaras stående längs ned på nämnda botten.)
Nåja, det jag funderar över mest är det här med hållfastheten. Jag kan tänka mig att innehållet i en sådan kista kan väga några kilo. Är det inte risk att bottnen trillar av om den endast spikas fast underifrån? Nu är en kista i denna storleken kanske inte främst tänkt att bäras runt så då blir det inga problem. Chris skriver själv att han har monterat hjul på sin för att enkelt kunna köra runt den i verkstaden.
Min tanke med denna tråd var att det kanske är fler som läst boken och har lite tankar om konstruktionen såväl som boken. Utan att ha läst boken kanske det är lite svårt att hänga med på vad jag pratar om.
Nu lär jag knappast bygga någon kista liknande denna inom överskådlig framtid men några lådor hade jag tänkt tota ihop framöver. Bland annat behöver min nya motorsåg en lämplig mobil bostad. (Det blir nog inga sinkade kanter och snygga lock till den lådan men ändå...)
Förutom allmänna tankar om boken är jag alltså ute efter lite tips på hur man bäst fäster botten på en låda för lite tyngre förvaring.
http://www.lostartpress.com/The_Anarchist_s_Tool_Chest_p/bk-atc.htm
Det är den första boken som jag läser av Chris och den är fantastiskt trevlig och underhållande. Jag kan starkt rekommendera denna till alla med intresse för snickeri och handverktyg. Det blir nog till att beställa fler av hans böcker, om inte annat så bara för underhållningsvärdet.
Hursomhelst så blev jag lite undrande över hur han menar att man skall fästa kistbottnen. Han menar att den skall spikas fast underifrån i lådans sidor. Att detta är den enklaste metoden köper jag utan vidare men ett annat skäl till att han gör så är för att det skall vara lätt att byta enstaka brädor i bottnen. Han menar att med tiden kommer dessa att kunna bli utslitna av att kistan släpas runt alternativt kommer de att ruttna när lådan står på olika fuktiga underlag. Det med slitaget köper jag också men ruttna? Om jag någonsin får ihop en kista full med exklusiva handverktyg så lär jag inte parkera den ens i närheten av en fuktig miljö! :eek:
(De fina bänkhyvlarna förvaras stående längs ned på nämnda botten.)
Nåja, det jag funderar över mest är det här med hållfastheten. Jag kan tänka mig att innehållet i en sådan kista kan väga några kilo. Är det inte risk att bottnen trillar av om den endast spikas fast underifrån? Nu är en kista i denna storleken kanske inte främst tänkt att bäras runt så då blir det inga problem. Chris skriver själv att han har monterat hjul på sin för att enkelt kunna köra runt den i verkstaden.
Min tanke med denna tråd var att det kanske är fler som läst boken och har lite tankar om konstruktionen såväl som boken. Utan att ha läst boken kanske det är lite svårt att hänga med på vad jag pratar om.
Nu lär jag knappast bygga någon kista liknande denna inom överskådlig framtid men några lådor hade jag tänkt tota ihop framöver. Bland annat behöver min nya motorsåg en lämplig mobil bostad. (Det blir nog inga sinkade kanter och snygga lock till den lådan men ändå...)
Förutom allmänna tankar om boken är jag alltså ute efter lite tips på hur man bäst fäster botten på en låda för lite tyngre förvaring.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Nu vet jag inte hur kistan ser ut men att fästa några lister på insidan att lägga bottnen i funkar väl som ett annat enkelt sätt. Vad är det för material i botten; skivmaterial eller massivt? Blir lite olika tänk beroende på om det rör sig eller inte.
Kistan i boken tillverkas (naturligtvis) från skratch i massivträ. Nu minns jag inte riktigt vad han sa om rörelsen men det kan vara så att spikarna flexar lite och kan då ta upp rörelsen. Jag vill minnas att bottnen så att säga ligger utanpå (under) sidorna. D.v.s. bottnen kan inte pressa sidorna utåt.
Det dyker upp ganska mycket bilder om man googlar bilder och "the anarchist's tool chest".
Det dyker upp ganska mycket bilder om man googlar bilder och "the anarchist's tool chest".
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Tror säkert att det funkar med spik men det är ju inte så elegant att göra så som du beskrev.
Att fräsa ett notspår i sidorna att skjuta in botten i funkar också bara man lämnar lite svällmån för botten i sidled. Kan vara bra att göra en fals eller fas på bottens undersida så att spåret inte behöver vara lika brett som tjockleken på botten.
Annars var det här ett snyggt sätt att dölja botten. Känns lite som en överdrift att sinka ihop dock
Kanske kul om man vill öva på sinkning men en vanlig gering dugar rätt bra till det där.
http://pfollansbee.wordpress.com/2012/01/12/it-was-the-rust-that-got-me/
"Foga i trä" är en bok om man få till kunskap och inspiration på sammansättningar i trä.
Att fräsa ett notspår i sidorna att skjuta in botten i funkar också bara man lämnar lite svällmån för botten i sidled. Kan vara bra att göra en fals eller fas på bottens undersida så att spåret inte behöver vara lika brett som tjockleken på botten.
Annars var det här ett snyggt sätt att dölja botten. Känns lite som en överdrift att sinka ihop dock
http://pfollansbee.wordpress.com/2012/01/12/it-was-the-rust-that-got-me/
"Foga i trä" är en bok om man få till kunskap och inspiration på sammansättningar i trä.
Botten är spikad både nerifrån i kanterna och igenom sidorna och i bottenbrädorna. Den ska f.ö. spikas med klippspik som är filformat och fäster mycket bättre än vanlig trådspik.
/B som haft nöjet att hjälpa Chris att kånka in hans låda från bilen till hans källarverkstad.
/B som haft nöjet att hjälpa Chris att kånka in hans låda från bilen till hans källarverkstad.
Redigerat:
@sinuslinus
Eftersom det inte syns så menar Chris att det inte behöver vara särskilt elegant. Han sparar tiden och kraften till de sinkningar i hörnen som kommer att synas. Argumentet för att sinka dessa är hållfasthet och åter hållfasthet.
Jag var också inne på detta med att göra ett spår och skjuta in en skiva som botten. Argumentet mot detta är i boken att man enklare skall kunna byta enstaka bottenbrädor.
Tack för länken, bra bilder. Den kistan verkar vara byggd precis efter boken. Notera att kragen uppe och nere har sinkningarna vända på motsatt håll jämfört med själva sidorna. Jag tror även detta var för att öka hållfastheten. Naturligtvis är ett sådant här bygge som jag ser det mest för nöjes skull, behöver man en låda som bara är "bra nog och håller" så köper man en i plywood på närmsta bygglada.
@bengtn
Jag hade räknat med ett initierat svar från din sida. Dock räknade jag inte med att du faktiskt hade burit runt på originalet.
Klippspik var ju intressant, tydligen en svensk uppfinning medan trådspiken har Franskt ursprung. Det förklarar ju endel...
Eftersom det inte syns så menar Chris att det inte behöver vara särskilt elegant. Han sparar tiden och kraften till de sinkningar i hörnen som kommer att synas. Argumentet för att sinka dessa är hållfasthet och åter hållfasthet.
Jag var också inne på detta med att göra ett spår och skjuta in en skiva som botten. Argumentet mot detta är i boken att man enklare skall kunna byta enstaka bottenbrädor.
Tack för länken, bra bilder. Den kistan verkar vara byggd precis efter boken. Notera att kragen uppe och nere har sinkningarna vända på motsatt håll jämfört med själva sidorna. Jag tror även detta var för att öka hållfastheten. Naturligtvis är ett sådant här bygge som jag ser det mest för nöjes skull, behöver man en låda som bara är "bra nog och håller" så köper man en i plywood på närmsta bygglada.
@bengtn
Jag hade räknat med ett initierat svar från din sida. Dock räknade jag inte med att du faktiskt hade burit runt på originalet.
Klippspik var ju intressant, tydligen en svensk uppfinning medan trådspiken har Franskt ursprung. Det förklarar ju endel...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Om du gör en sån låda med öppen sinkning så rekommenderar jag att använda dig av engelsk sinkning istället för den svenska varianten. Går går ungefär dubbelt så fort att göra den mer rationella engelska varianten.
Enda skillnaden är att man sågar sinkorna först och då kan man lägga ihop alla sidor till ett paket och såga i ett svep. Det behövs då bara märkas ut en gång istället för fyra. Dessutom är det enklare att såga rakt i tjockare paket. Efter att man huggit bort det som ska bort lägger man på biten och ritsar för tapparna. Har man sen en bra sinksåg/klyvtandad såg så är det "bara" att såga i ritsen och eventuellt gör någon finjustering med stämjärnet för att det ska passa.
Enda skillnaden är att man sågar sinkorna först och då kan man lägga ihop alla sidor till ett paket och såga i ett svep. Det behövs då bara märkas ut en gång istället för fyra. Dessutom är det enklare att såga rakt i tjockare paket. Efter att man huggit bort det som ska bort lägger man på biten och ritsar för tapparna. Har man sen en bra sinksåg/klyvtandad såg så är det "bara" att såga i ritsen och eventuellt gör någon finjustering med stämjärnet för att det ska passa.
Härligt att det är fler som klurar på den här kistan
Jag hoppas få tid att bygga en egen någon gång i framtiden. Fram tills dess tycker jag att Chris bok är mycket trevlig läsning, man får hålla koll på Lost Art Press när översättningen av Roubo kommer.
Är det någon som vet var/om man kan köpa sådan spik här i Sverige/Europa? Har surfat runt lite men inte hittat något som liknar spiken som Chris prisar så!bengtn skrev:
Har också läst den boken, och tyckte också den var mycket bra. Har även boken The Workbench Design Book, som jag kommer att läsa igen när/om jag bygger en ny hyvelbänk framöver.Jespiir skrev:
Klippspik brukar gå att köpa på Tradera. Har själv köpt en stor låda med spik på Tradera, och har sett andra annonser då och då. Brukar inte vara så dyrt.Jespiir skrev:
Ja jag har också båda Workbench böckerna och dom är väldigt läsvärda. Nu gäller det bara att komma ur planeringsfasen och börja bygga en hyvelbänk! För min del så är det mest velande fram och tillbaka gällande vilka varianter av framtång/baktång som skall implementeras.SnickareHobb skrev:
Gällande verktygskistan så kanske någon här på forumet har bra idéer kring lämpligt ämne att bygga den av. Schwarz är ju ganska noga med att man skall hålla det kvistfritt för maximal livslängd. Men att få så stora bitar som behövs för kistans långsidor är kanske en utmaning. Man kan ju självklart limma ihop smalare bitar till rätt "höjd" på kistan. Men en solid bit hade varit fint, speciellt i lockets "spegel".
Om jag förstått det rätt så är 22-25mm lämplig tjocklek, 19mm ratades av Schwarz som lite i tunnaste laget.
Har börjat planera matlåda. Troligen nästa års garageprojekt. Inte för att det verkar så omfattande utan för att det är mycket jobb och husfix i kön. Preliminärt blir det planhyvlad furu från brädgårn.
Mitt dilemma handlar inte så mycket om hur bygga lådan utan om filosofin att inte ha fler verktyg än vad som ryms i den. Jag är inte riktigt där ännu. Har kanske några för många hyvlar...
/B
Mitt dilemma handlar inte så mycket om hur bygga lådan utan om filosofin att inte ha fler verktyg än vad som ryms i den. Jag är inte riktigt där ännu. Har kanske några för många hyvlar...
/B
Funderar förresten på att beställa ett storpack klippspik via ångbåt från http://www.tremontnail.com/
samköp någon?
/B
samköp någon?
/B
Beror självklart på vad slutsumman blir, men jag är intresserad. Har själv tittat på deras utbud. Behöver några till sågbänks bygge och i framtiden till en och annan kistabengtn skrev:
Du råkar inte veta var man kan hitta mer detaljerad information om deras utbud? Det jag hittade efter ett snack med kompisen Google var mest hästsko spikar...verktygsgurun skrev: