Byggahus.se

Amorteringsunderlag - Beställ och sänk bolåneräntan

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Det enklaste sättet att få en lägre boränta är att begära ut ett så kallat amorteringsunderlag från din befintliga bank. Då brukar banken som regel kontra med en lägre ränta för att behålla dig.

Du kan läsa artikeln här: Amorteringsunderlag - Beställ och sänk bolåneräntan

2. L
    Medlem Nivå 10
    Vill ge ett annat tips. Om du har låg belåning och vill få bra erbjudande kör på Landshypotek. De ger bra ränta utan snack. Pratade med min nuvarande bank och sa vad de erbjuder. Bankmannen blev förnärmad och sa att 1.09 inte var i närheten av vad jag kunden få hos dem

3. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Ja, Landshypotek erbjuder 1,08% i ränta till oss som bor i hus och har en belåningsgrad lägre än 50%. Men om du bor i lägenhet eller har en något högre belåningsgrad (60%) så är Avanzas nya erbjudande på 1,09% också bra. Landshypotek och Avanza går i bräschen just nu.

Undrar när Hypoteket och Danske Bank hänger på? Deras erbjudande ligger på 1,28% respektive 1,29.

Nordeas vd har tidigare hintat om att de kanske ska bli prisledande men det tror jag inte så mycket på. Övriga traditionella banker som SEB, Swedbank och Handelsbanken verkar vara övertygade att de tjänar mer på att inte förbättra sina erbjudanden alls.

4. C
    Medlem Nivå 3
    I den bästa av världar vore det så här. Tror de trötta bankrådgivarna inte alls hänger med på detta såvida de inte har mandat från ledning att vara mer aggressiva på de gnälla kunderna. Storbankerna vaknar nog inte förrän det är försent , bara hoppas fler och fler vågar byta bank så storbankerna tvingas sänka sina höga räntemarginaler

5. P
    Medlem Nivå 6
    Gjorde detta. 2 dagar senare ringde banken och oroade sig. Fick ner räntan med 16 punkter.

6. A
    Medlem Nivå 6
    Någon som har sin lån hos Avanza? Nöjda?

7. A
    Medlem Nivå 6
    Eller Landshypotet Bank.

8. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    • Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 6
    Är ni nöjda?

10. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag är nöjd med 0,99 men nu till årsskiftet så måste vi lägga om vårt 1-årslån och då erbjuder Landshypotek 1,08% för deras 3-månadersränta - det är jag inte lika nöjd med. Har inte bestämt mig än för hur vi ska göra.

• Laddar…
  11. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Då provar jag detta nu och ser hur det går.
    Sockrade lite med att jag nog behöver låna mer till mitt nya garage.
    /W

• Laddar…
  12. F
    Medlem Nivå 1
    Skickade ett meddelande via internetbanken på Swedbank De ringer två dagar senare och undrar varför jag begärt planen ... De sänker med 25 punkter och jag har sparat drygt 6 000 kr på ett år. Tog väl max 10 minuter av min tid. Som sagt latemansprutning...

13. A
    Medlem Nivå 6
    Intressant, testar detta med.

14. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
  15. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Hahahahaha, jag fick ett amorteringsunderlag igår, det var allt............
    503k kvar, borta om 77 månader, ungefär när jag fyllt 60 år.

• Laddar…