Ganska knapphändig analys av Swedbank och troligtvis helt felaktig. De utgår från att ingen amorterar idag, vilket såklart är helt fel. De flesta amorterar redan och de som inte gör det har troligtvis råd att göra det utan några större problem.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
En räntehöjning på detta sä tror jag många kan få det lite tufft. Många som inte riktigt tänkt på vad som händer om räntan går upp 2% och som sitter med lån på 2-4 miljoner (halvstora) städer.
Ser ju vad husen här omkring Eskilstuna säljs för, helt galet. Ingen höginkomst stad direkt.

Andreas Blomkvist skrev:
En räntehöjning på detta sä tror jag många kan få det lite tufft. Många som inte riktigt tänkt på vad som händer om räntan går upp 2% och som sitter med lån på 2-4 miljoner (halvstora) städer.
Ser ju vad husen här omkring Eskilstuna säljs för, helt galet. Ingen höginkomst stad direkt.
Dock är ju en räntehöjning i dagsläget helt otänkbar.

falkn skrev:
Dock är ju en räntehöjning i dagsläget helt otänkbar.
Är den det om ett år också? Om två?

A
stefancrs skrev:
Är den det om ett år också? Om två?
Problemet är att riksbanken styr efter infaltionsmåttet som är riktigt uselt att mäta med. Högre skatter och högre räntor höjer inflationen vilket gör att riksbanken måste höja räntan ännu mer för att dämpa inflationen. Samtidigt så vet vi att folk brukar dra ner på annat innan man byter till billigare boende, detta kommer göra att ekonomin i övrigt tvärnitar med ökad arbetslöshet som följd, denna gör att staten måste höja skatterna ännu mer!

Snurran funkar likadant på andra hållet också, det är vad vi just haft under alliansens 8år med god ekonomisk utveckling. Felet i systemet är att inte ha marknadsmässig prissättning av den mest grundläggande varan i en marknadsekonomi, nämligen priset på pengar vilket räntan är.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
mnils skrev:
Problemet är att riksbanken styr efter infaltionsmåttet som är riktigt uselt att mäta med. Högre skatter och högre räntor höjer inflationen vilket gör att riksbanken måste höja räntan ännu mer för att dämpa inflationen. Samtidigt så vet vi att folk brukar dra ner på annat innan man byter till billigare boende, detta kommer göra att ekonomin i övrigt tvärnitar med ökad arbetslöshet som följd, denna gör att staten måste höja skatterna ännu mer!

Snurran funkar likadant på andra hållet också, det är vad vi just haft under alliansens 8år med god ekonomisk utveckling. Felet i systemet är att inte ha marknadsmässig prissättning av den mest grundläggande varan i en marknadsekonomi, nämligen priset på pengar vilket räntan är.
Absolut, men både (relativt) låg och hög ränta har ju förekommit förut. Varför är det omöjligt att den kommer höjas igen denna gång när det inte varit det gångerna innan?

Tar du ett lån på säg 3 miljoner så skulle jag tro som de flesta amorterar idag att du har ett lån på 2,8miljoner om 6 år.
Låt säga att räntan går upp 3% blir rätt mycket pengar och tror det finns många som då inte får råd.

Bankerna generellt lämnar inte ut så höga lån om kunderna inte skulle ha råd med + 3 %. Något värre måste hända innan det krisar för många låntagare.

Andreas Blomkvist skrev:
Tar du ett lån på säg 3 miljoner så skulle jag tro som de flesta amorterar idag att du har ett lån på 2,8miljoner om 6 år.
Låt säga att räntan går upp 3% blir rätt mycket pengar och tror det finns många som då inte får råd.

Idag känns det dom de flesta banker bara går på hur hög kontantinsats man har, har man råd med det får man låna mycket.

Sen vi köpte hus har utgifterna ökat kan jag ju påstå om man jämför med det vi räknade på när vi satt på banken. Vi fick rätt lågt lånelöfte pga. att vi inte hade mer i kontantinsats och jag vet att vi tillsammans har en relativt bra inkomst.

Visst går det att avvara på lite kostnader men får du en räntehöjning på kanske 4-5k/månad är rätt mycket. Tror inte alla har råd att spara undan de summorna varje månad. Men det får väl tiden utvisa.

A
stefancrs skrev:
Absolut, men både (relativt) låg och hög ränta har ju förekommit förut. Varför är det omöjligt att den kommer höjas igen denna gång när det inte varit det gångerna innan?
Hushållen har aldrig tidigare varit så belånade som de är nu. Det var många som fick lämna sina hus och brf med förlust under 90-talskrisen, en del har aldrig återhämtat sig. Vansinnet är att man tillåtet 100% belåning och nästan inga amorteringar samtidigt som räntorna gått ner. Det håller på att rättas till vi får bara hoppas att det inte är för sent.

Problemet med låga räntor är att resurser felallokeras i projekt som egentligen inte är lönsamma. Tittar man bara på dagens räntekostnad för ex en renovering så allting väldigt billigt ut, problemet är ju att pengarna och räntan skall betalas någon gång och utan inflation sjunker inte skulden av sig själv heller.

• Gilla
Korro och 1 till
  • Laddar…
Att ha kontantinsats till det lån man vill ta är nummer ett. Efter det räknar banken på en räntehöjning, olika banker räknar på olika nivåer. Jag har för mig att vår bank räknade 5 % ränta. De tar även med våra övriga angivna kostnader samt att de räknar med att man ska ha ca 4 000 var till kläder och övrigt per månad.

Att många i dagsläget spenderar detta ränteskillnadsöverskott på trams är en sak. Det betyder ju inte att de behöver fortsätta göra det om räntan stiger.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det går sluta resa, ha bil, köpa kläder när man redan har, gå på krogen etc. Banken tittar bara på om du har råd med räntan, all onödig konsumtion får ryka.

A
Andreas Blomkvist skrev:
Visst går det att avvara på lite kostnader men får du en räntehöjning på kanske 4-5k/månad är rätt mycket. Tror inte alla har råd att spara undan de summorna varje månad. Men det får väl tiden utvisa.
De flesta kan nog klara en sådan höjning, problemet är att de ökade räntekostnaderna kommer att ta pengar från annan konsumtion vilket gör att ekonomin i övrigt kommer att gå ner. Först drar man in på restaurangbesök och lyxartiklar, utelunch på jobbet, sedan senarelägger man renoveringar, inköp av nya möbler, ny bil osv. Kommer det dessutom en skattechock samtidigt blir det etter värre.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Klarar man inte 4-5k i månaden ska man ju inte heller ha lån på 3 miljoner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.