Byggahus.se

Amortera är bästa sparandet

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 523 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Den bästa sparräntan får du genom att amortera och slippa din boränta. Aktier ger risk att fastna med förlust, medan amorteringar gör dig fri.

Du kan läsa artikeln här: Amortera är bästa sparandet

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Stina

Vad betyder det här: "Upp till 100.000 kronor är kostnaden för att både låna och ha ett buffertsparande begränsad, medan en större buffert blir en märkbar extra kostnad."

Jag förstår inte. Vad är det för kostnad som påverkas av en gräns på 100.000? Får man högre låneränta om man sparat mer än 100.000 på banken, det tror jag inte...

Vi har bara någon tiondels procent som skiljer mellan räntan på våra lån och sparkontots ränta. Så en buffert på 100.000 "kostar" typ 2-300 kr jämfört med att amortera den.

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Hasse

Bra artikel, gör er fria från bankerna så mår ni bättre!

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gunnar

@Stina
    Det brukar normalt sett inte gå att få ett nytt bolån på mindre än 100 000. Om man då bara behöver en mindre summa är man hänvisad till blanco-lån som är betydligt dyrare.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Eva-Lotta

Vi amorterar 10 000 kronor i månaden och beräknas vara skuldfria vid 55 års ålder. Härligt!

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

@Gunnar
    Jo, det förstår jag. Men jag tror inte att det var så Jonas menade. Det lär ju inte vara många som lånar till så lite som 100 000 för sitt boende...

Förutom den delen som jag inte förstår så håller jag med artikelskrivaren om att det är bra att amortera. Vi satsar på att amortera av vårt lån på 15-20 år.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jonas

Så länge inlåningsräntan hos Bluestep m.fl överstiger boräntan hos banken ser jag inte vitsen med att amortera. Jag skulle kunna betala av mitt bolån idag, men sparar istället på konton med hög ränta (och statlig insättningsgaranti). Tjänar en slant på ränteskillnaden och behåller min likviditet.
    Jag inser att detta är nationalekonomiskt märkligt, och baseras på att staten garanterar insatta medel, men jag kan inte se varför man skulle låta bli att utnyttja läget. Förutsätter naturligtvis att man har självdisciplinen att inte spendera pengarna på lyxrenoveringar, resor och dylikt.

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Fredrik

@ Eva-Lotta: Jag kan inte bli annat än förstummad... Hur kommer det sig att ni har tagit på er ett så stort lån? Att amortera är ju kanske inte så farligt, "man betalar ju till sig själv", men är nyfiken på vad kostnaden för erat lån blir i slutändan?

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Bengt

Och Jonas, du har med i beräkningen att inflationen dom senaste 50 åren har legat på snitt 4,9%/år vilket innebär att en ränteskillnad på under detta enbart är förlust? Dvs. lånar du till 5,1% ränta så måste du får 10% i ränta annars är det Ebberöds bank från din sida, bara ett tips!

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Fredrik: Hur vet du att Eva-Lotta har ett stort lån? Antag att hon är 50 år gammal nu och amorterar 10.000 kr i månaden. Då betyder det att hon har ett lån på 600.000 kronor (12*5*10.000). Det är väl inte så farligt? Alla är inte 30 år gamla... :)

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: GunnarD

Bengt, det där kan väl omöjligt stämma? Jonas har rätt såvitt jag kan förstå.
    Ponera att du köpt ditt hus kontant, inga lån. Ta ett lån på 1 miljon till 2.5% ränta. Sätt pengarna på ett sparkonto med 3.5% ränta. Inkassera varje år en ränteskillnad på 1%=10.000 kr (minus skatt). När du tröttnat, ta ut pengarna och lös lånet.
    Gratis pengar på statens bekostnad (pga att staten står för risken).

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Stefan

Tycker att det bästa vore om man kan amortera typ 5000kr i månaden och spara 5000kr i månaden, hellre det än att amortera 10.000kr i månaden.
    Vad är egentligen vitsen med att vara helt skuldfri men ha en liten budget ?
    Huset har ju ändå ett värde den dagen ni säljer, om ni nu ska sälja så klart.
    Jag tycker det är rimligt att kanske ha en skuld på 100.000 den dagen man är 65, om man har köpt huset vid 35 års ålder och huset har ett värde av 1 miljon.
    Det är bra att ha en säkerhet på kontot också.

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Klas2k

Jag antar att jonas menar att upp till 100 kkr så är kostnaden relativt liten eftersom beloppen är relativt små (säg att ränteskillanden är 0.5% då blir det ju bara 500 kr per år) men över det så börjar det bli tusenlappar ?
    Själv amorterar jag inte - utan lägger pengarna i sparformer, som förvisso har givit mer än bolånerätnan nu, men det är nog snarare en lyckträff eftersom mina blandfonder gått bra de senaste åren, men även om dom inte gjort det hade det blivit en rel. liten kostnad och jag vet att jag har pengar tillgängliga om ngt händer.
    Sen har jag iof amorterat av också när högen blivit tillräckligt stor - eller så tar jag från högen för att hålla värdet uppe på huset (bygga till , renovera etc) vilket ju är ett slags amortering (dvs öka värdet utan att öka lånet).
    Lånefri ser jag ingen som helst anledning att bli, och inte mkt möjlighet att bli heller utan att leva så snålt att jag om 30-40 år står och har spenderat alla pengar på att få bort lånet och den dagen då lånet är betalt lär jag väl bli sjuk eller ngt och bara kunna ligga i sängen och titta upp i mitt lånefria tak och beklaga för barnen att vi inte kunnat göra ngt under deras uppväxt eftersom alla pengar gick till amortering :/

Därmed inte sagt att man inte skall amortera och en för hög lånenivå är en stor risk - men det är skillnad på att amortera ned lånet och att satsa alla pengar på att få ned det till 0...

/K

14. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: db4

I vårt fall har vi ett lån på ca 1.5 mkr, villan är värd ca 2,8 mkr och en månatlig avsättning för låneräntor på 7500. Dessa 7500 täcker väl in räntorna och det blir en slant över som vi varje år antingen amorterar, investerar eller roar oss för.
    I år har det inneburit att vi har en Jaguar som andrabil, visserligen begagnad men mycket roligare än en ny V70.
    Mitt råd är att använda pengarna till något roligt medans man kan, utan att för den skull öka på utgifterna. Rätt som det är, är det försent! Att sitta i en förgylld rullstol och titta i en välfylld bankbok och tänka: -Vad roligt jag kunde ha haft!

15. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Niklasp

GunnarD. gör du så förlorar du pengar pga av att inflationen äter upp värdeökningen. Du bör nog satsa på en betydligt högre avkastning om det ska löna sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.