Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Amazon Sverige har slagit upp portarna

  1. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 622 inlägg

    Hep

    Garagebyggare
    Jag förstår absolut att det är frustrerande och jag har varit i samma sits själv och tyckt lika illa om det. Fast om en vara som är försenad/försvunnen dyker upp efter ett tag är det inte ovanligt att spårningen tappats på vägen och varan lämnas ut utan kvittens. Om de då hunnit skicka ut en ny vara, så händer det att mottagaren fått "två för en", vilket ju inte är så bra för handlaren.

    Så i det här fallet blev det "enda" negativa att du blev besviken, men inget försvann och ingen behövde stå för kostnaden av en tillfälligt förlorad vara. Skitirriterande för dig såklart, men det är för just den sortens händelse som policyn finns.
     
  2. J
    Medlem · 526 inlägg
    Värt att nämna att de har gratis returer, så det du hade kunnat göra om du eller någon hamnar i samma sits är att beställa en till... Om båda mot förmodan skulle dyka upp så är det bara att returnera den ena.
     
  3. C
    Medlem · 14 033 inlägg
    Precis. Jag var väldigt sugen på att göra precis detta, och det är det som gör policyn idiotisk.

    Om man skickar en ersättningsvara och den första varan sedan dyker upp skall den naturligtvis åter till säljaren. Antingen direkt från där den återfinnes eller att köparen får skicka tillbaka den. Det är så klart inte "två för en" bara för att man får dubbel leverans av en eller annan anledning.

    Men jag förstår också att man inte kan hålla på och skicka ut nya varor hur som helst bara för att det blivit en försening. Men jag tycker att det är rimligt att man efter en vecka eller så triggar någon sorts utredning - att någon aktivt försöker ta reda på var paketet finns och lösa det ev. problem som hindrar det från att gå vidare, alternativt bekräfta att det är förlorat - t.ex. stulet, utlämnat till fel person eller vad det nu kan vara.

    Det är just policyn att inte göra någonting på 30 dagar som inte skickar så bra signaler.
     
  4. J
    Medlem · 166 inlägg

    john.h

    Medlem
    Amazon strular väldigt för mig också, oftast kommer grejerna en eller flera dagar innan utlovad tid. :cool:
     
  5. Skumpe
    Husägare · 970 inlägg

    Skumpe

    Husägare
    Har mycket goda erfarenheter av amazon och deras kundtjänst. Det beror nog också på hur mycket man handlar respektive klagar men de gånger jag bett om hjälp har de överträffat mina förväntningar.

    Köpte en gång en bok för nästan 2000 kr och den hade ena hörnet skadat när den kom fram. Verkligen ingen stor sak men jag tyckte det var synd med tanke på priset. Fick 20% återbetalt för en sån skitgrej.
     
    • Laddar…
  6. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 622 inlägg

    Hep

    Garagebyggare
    ”Det är så klart inte "två för en" bara för att man får dubbel leverans av en eller annan anledning.”

    Om alla som fått dubbla leveranser varit ärliga, hade det funkat, men det är problem med ”två för en” som ligger bakom deras policy. Som sagt håller jag med om att den inte är idealisk, eller bra för en ärlig kund, men för sitt syfte funkar den.
     
    • Laddar…
  7. C
    Medlem · 14 033 inlägg
    Får väl tillägga att jag också är väldigt nöjd kund på det hela taget.
    Men det är några tillfällen när det blivit knas.

    Oärliga kunder eller inte tycker jag nog att det borde gå att lösa problemet ett bättre sätt än att be kunden ringa tillbaka om en månad om grejorna fortfarande inte har kommit.
     
  8. T
    Medlem · norrbotten · 2 471 inlägg

    trojlee

    Medlem
    Jag har nog laggt100 beställningar på amazon och tycker både frakt och kundtjänst funkar bättre är huvuddelen av alla andra företag jag handlat från.:cool:(y)
     
  9. C
    Medlem · 14 033 inlägg
    Lite nytt i veckan - verkar som att amazon börjar smygåterinföra gratis leverans till dörren.
    Två sista leveranserna kom ena med Bring "leverans till dörren utan kvittens" (tyvärr inte strulfritt från Brings sida) och det andra med PostNord som lämnade det i brevlådan.
    Båda var beställda med gratis frakt till närmaste ombud.

    Trevligt att slippa åka till ombudet... :)
     
    • Laddar…
  10. I
    Medlem · Västra Götaland · 2 276 inlägg

    InsidersUnited

    Medlem
    Jag har också fått "hem" grejer från Amazon som skulle hämtas hos ombud. Strålande tyckte Bill, Utmärkt tyckte Bull.
     
    • Laddar…
  11. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 622 inlägg

    Hep

    Garagebyggare
  12. A
    Anonym
    Finns mycket på amazon som kostar 1kr men har en frakt på tusentals kronor
     
  13. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 686 inlägg

    MultiMan

    Medlem
    Men ingenting av det är FBA, dvs fraktas från Amazons lager, vilket är det enda man bör handla, enligt min mening. Allt FBA är gratis frakt med Prime medlemskap för 600kr, eller max 29kr under ett visst (lågt belopp).

    Man kan gärna köpa från tredjepartssäljare, men så fort det hamnar utanför FBA är man utlämnad till godtycke. A-Z garantin gäller ändå, så du får alltid pengar åter av Amazon om det krånglar, men online-handel ska vara smärtfri, därför enbart FBA för min del.
     
    • Laddar…
  14. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 2 418 inlägg
    Har för vana att bara köpa sådant som fraktas av Amazon, och som någon skrev - det vanligaste är att pryttlarna kommer flera dagar innan beräknad/uppgiven leverans.

    Tycker också kundtjänst fungerar riktigt bra de få gånger jag tvingats prata m dem…
     
  15. K
    Medlem · 794 inlägg

    kniv

    Medlem
    Råkade köpa en grej som inte skickades av Amazon, fick vänta i evigheter men kom fram till slut ändå. Men lärdomen är verkligen att dubbelkolla så att det skickas från Amazon annars får det va!
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.