Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Amazon Sverige har slagit upp portarna

1. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 686 inlägg

MultiMan

Medlem
    Ja, det är ju en annan sak man måste acceptera med Amazon. De har avtal med ett stort antal transportföretag och när paket ska skickas så läggs de ut till alla olika, som kan välja att ta uppdraget. Därför kan det bli lite vadsomhelst beroende på hur avtalen ser ut, var man bor i landet och från vilket lager i Europa grejerna skickas ifrån (t ex Spanien/Italien väldigt ofta UPS). Sedan jag skaffade Prime så är nästan allt via PostNord men det händer fortfarande att jag får UPS eller Bring, vilket inte fungerar särskilt bra alls där jag bor. UPS kan jag inte ens boka en särskild dag för leverans pga lokala åkeriet kör datorsystem och rutiner som var moderna när Rockford tar över gick på TV.

Senaste 1,5 åren har jag fått leverans via DHL, DHL Express (jetpak där jag bor), Airmee (levererar inte där jag bor så båda paketen försvann spårlöst), UPS (lokalt, kass åkeri), Bring (samma usla åkeri), FedEx (via PostNord), British Mail (via PostNord), PostNord/PostDanmark, GL2-någonting (som DB Schenker tar över i Sverige).

Redigerat 6 feb 2022 15:57
    • Laddar…
  2. C
    Medlem · 14 033 inlägg
    Här "på landet" har det dock varit väldigt konsekvent.

3. engs
    Medlem · Östergötland · 1 596 inlägg

engs

Medlem
    UPS tyckte jag skulle hämta varorna i "grann"staden dryga timmen bort enkel väg...

Ignorerade det först, tänkte de hör väl av sig, men gick sen i retur till nått lager i europa. Skulle lägga ett klagomål så de skickade rätt nästa försök jag antog de skulle göra. Men hittade inte nån bra kategori för "er usla leverantör har skickat till fel stad", så tog retur och skrev i texten vad jag ville.

Fick sen ett glatt meddelande om att min retur hade kommit så de betalade tillbaka pengarna... så det gick smidigt av misstag, trodde att nu vill de säkert kräva mig på returfrakt så det blir massa strul.

Fick förresten SMS om att jag vunnit 1000:- på Amazon för nån dag sen, tänkte det är nån scam men märklig då det inte var nån länk. Loggar in nu och ser att det tydligen stämmer. Från en tävling jag inte visste jag var med i, nått om att ha beställt under vissa dagar.

4. K
    Medlem · Västernorrland · 3 345 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Dom verka ha en logistik som går utöver allt annat.

5. Mikael_L
    Medlem · 45 353 inlägg
    Nu har jag lyckats få iväg min första amazon-beställning och dessutom fått grejerna.
    Förut beställde jag lite då och då smågrejer från, typ, kina via ebay. Men det funkade ju inte längre med Postnord-systemet, så det dog då.
    Så nu när det verkar ha öppnats möjligheter igen så ville jag prova.
    Grejade lite en beställning från aliexpress, men kände mig inte riktigt bekväm med att ge dom alla mina kontokortsuppgifter, så den beställning hamnade på halt där.

Sen försökte jag (igen) med amazon, lade ett par saker i varukorgen, och det sket sig vid betalning/utcheckning.
    Det var samma visa förra gången jag försökte beställa, jag fick aldrig iväg någon betalning, min bank drog inget och amazon menade att de inte fick något (naturligtvis), fastän jag genomfört hela betalningen med bankid och allt.

Denna gång höll jag på lite mer, försökte flera gånger, när min betalning är gjord (känns helt rätt fram till denna fas) så ramlar jag tillbaka till amazons hemsida som vill att jag loggar in igen (märkligt), sen får jag veta att betalningen inte är gjord. Ibland hamnade jag på någon sådan där "internet-error sida, typ Error 404 (jag kommer inte ihåg exakt).
    Jag kollade mitt konto på banken lite eftersom, mycket riktigt, inga pengar drogs, jag försöker igen ...
    osv
    Sen plötsligt var pengarna dragna (och jag vet inte var jag gjorde annorlunda, om något ...) men amazon tyckte fortfarande att orden inte var betald.
    Då stoppade jag för kvällen, tänkte att jag får reda ut detta senare om pengarna inte automagiskt återförs.
    Men dagen efter blev jag meddelad att ordern snart är på väg ... :thinking: (y)

Sen gick det snabbt, hämtade ut sakerna idag, 3 dagar senare, och igår kväll (nästan natt) meddelades det att vara påväg.
    Så allt gick bra till sist.
    MEN är det någon som har en aning om varför min betalning krånglade så mycket? Är det någon annan som haft samma problem?

Och vad beställde jag då?
    För två år sedan efterlyste jag skrivarpapper med 60 eller 70gram pappersvikt i denna tråd
    https://www.byggahus.se/forum/threa...apper-60gr-m2-eller-70gr.365244/#post-3572561
    Nu beställde jag ett 500-pack från amazon, samt lite coola lampor till bilen.

Sen stod det prime på tejpen runt paketet, det har någon pratat om, vad är det? Någon smart finess med det?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P_20220210_200926-01.jpeg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P_20220210_201011-01.jpeg

6. B
    Medlem · Västmanland · 2 911 inlägg

BSOD

Medlem
    Har också haft en del strul med amazon och betalningar. De har något knepigt system där beställning ich betalning inte alltid sker samtidigt. Tror det krånglar till det med kreditkortet säkerhetssystem.

Man kan betala en månadsavgift för prime. Tror man får gratis frakt på en hel del varor från amazon då. Och tillgång till deras streamingtjänst.

7. T
    Allvetare · Skåne · 5 952 inlägg

tank77

Allvetare
    Jag använder Amazon fakturabetalning istället, prylar du handlar samlas ihop så i månadsskiftet får man en faktura som ska vara betald typ 10-14 dagar senare, funkar klockrent.

Har även Amazon Prime vilket som sagt ger gratis frakt även på varor under 229 kr samt deras streamingtjänst. Såg den nya serien Reacher i helgen som faktiskt var riktigt bra.

8. N
    Husägare · Stockholm · 1 008 inlägg

neo11

Husägare
    Tycker amazon prime funkar toppen.
    Beställde 2 borrar igår och fick dom hemkörda idag. Dom kostade tillsammans 96kr.
    Kommer få en till leverans ikväll från amazon med ett påslakan för 300kr.
    Beställde i tisdags, gratis frakt då jag har prime.
    Men har fraktats från berlin på 2 dagar, med gratis frakt.
    Är ju bara att buga och ta emot.
    Får väl tillägga att jag beställt en del innan.

• Laddar…
  9. T
    Självbyggare · SE4 · 3 063 inlägg
    Så klart väldigt bekvämt att peka på saker och få hem dem på nolltid.

Men snabb frakt är djupt problematisk; ju snabbare leverans desto mindre potential till samordning och resurseffektiv logistik. Hetsen med snabba leveranser skapar usla arbetsvillkor och ineffektiva transporter som endast möjliggörs av det billiga bränslet vi har.

Allt för att stryka en välmående medelklass medhårs så att den fortsätter göda handeln.

Det är så klart inte bara Amazon som är skyldig här, hela e-handeln och dess logistikpartners som tävlar med leveranstider bidrar till problematiken.

Hade verkligen önskat att "gratis leverans" alltid innebar ett effektivt och miljöriktigt val där de anställda inte måste bryta mot lagen för att hålla leveransavtalen. Tyvärr finns det inte ens att välja för mig som kund, hos något företag. I nästan inget fall behöver jag prylar på momangen, det hade lika gärna gått bra att vänta en vecka om det innebar att frakterna samordnas, chaufförerna inte har det stressigt och vad mer.

10. L
    Medlem · Stockholm · 866 inlägg

Lilllen

Medlem
    Ibland behöver jag nästa dag, men som du säger så är det ju inte så ofta. Håller helt med om att det borde finnas miljöriktiga fraktalternativ. Välfyllda bilar borde även bli billigare i längden för alla parter. Jag brukar för det mesta välja utlämningsställe istället för hemkörning. Det känns bättre miljömässigt och har ju även fördelen att det oftast är enklare att planera in i vardagen. Hämtar från utlämningsställe med pirra eller cykelkärra efter elcykel om det är stort/tungt.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · 14 033 inlägg
    Skrev en del om detta tidigare i tråden. Här i Europa åtminstone verkar Amazon inte alls utnyttja potentialen att samla ordern nära kunden med ett resurseffektivt logistiknätverk mellan sina "center". Beställer man t.ex. tre prylar kommer det oftast två eller tre (dessutom utlands-) försändelser. Det måste rimligtvis, om inte annat, vara en ekonomisk katastrof. Håller med om att de förmodligen överskattar värdet av snabb leverans. I synnerhet som t.ex. Postnord kan ta flera dagar på sig att köra ut ett paket efter att det kommit fram till destinationsorten.

• Laddar…
  12. J
    Medlem · 526 inlägg
    Instämmer, bevisligen har Amazon inte trimmat in logistiken i Europa. Frågan är om de någonsin kommer göra det, åtminstone i norra Europa som är förhållandevis glesbefolkat. Som exempel PostNord långsamma hantering så skickade Amazon ett paket till mig från lager gissningsvis långt söderut (skickades i måndags). Kom till Malmö i onsdags eftermiddag, och idag ska de köra ut det, jag bor ca 1 mil från Malmö.... Hade jag beställt till ombud så hade jag haft det igår. Inte för att det spelar någon större roll, men att kalla det för prioriterad leverans har jag svårt att smälta.

13. engs
    Medlem · Östergötland · 1 596 inlägg

engs

Medlem
    Har prime men håller samtidigt med... om jag beställer tre saker och Amazon skickar tre kollin, som ska komma på typ tis, ons, tors. Så försöker jag senarelägga leveransen till på torsdag på alla tre. Om det inte är väldigt brådskande och alla kommer som hemleverans med PN (eller samma leverantör i vilket fall, får oftast PN från Amazon) då.

Redigerat 11 feb 2022 08:59
  14. zarkov
    Husägare · Halland · 679 inlägg

zarkov

Husägare
    Det är inte enbart själva leveransen som prioriteras utan även plockningen, ofta går det en eller ett par dagar fortare om man har Prime eller betalar extra.

15. putte22
    Elektroniktokig · Uppsala · 771 inlägg

putte22

Elektroniktokig
    Någon som har erfarenhet av hur pass leveranstiderna stämmer mot uppgifterna på sidan? När man köper från en 3e part säljare (kina)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.