Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Amazon Sverige har slagit upp portarna

1. Höghus
    Allvetare · Stockholm · 1 248 inlägg

Höghus

Allvetare
  2. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 2 153 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Är mkt nöjd med det jag beställt under våren. Mest varit garderna prylar o grejer till sprinklerbevattning. La dock en beställning idag på en kolsyremaskin. Någon designgrej som på Elgiganten mfl kostar ca 1900kr. På amazon 1300kr. Leverans imon för 49kr. Slängde med ytterligare lite gardena kopplingar till växthuset, ligger ett par tior billigare än på hornbach etc

3. H
    Medlem · 371 inlägg
    Nu har det kommit två gånger där olika ordrar skickats i samma paket. De har väl sett att det inte går ihop att inte skicka ihop.

4. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 628 inlägg

Hep

Garagebyggare
  5. Hep

Hep

Garagebyggare
    Lite mer inkörningsproblem, även om Amazon i sig inte står för felet. När man köper något från säljare som är utanför EU, så är det säljaren som ska fixa tull, moms och liknande. Nu ville Postnord ha 80 kr i moms och 75 kr i hantering och 0 kr i tull för en pryl jag betalat 237 kr för, innan de tänker lämna ut den. Intressant hur de lyckats komma fram till den helt nya momssatsen.

Efter ett kort snack med Amazons kundtjänst gick det ett meddelande till säljaren i Hiroshima. Någon timme senare hörde de av sig bad om kvitto och direkt när jag skickat det blev återbetalningen godkänd. Som andra redan sagt - de har en del kvar att jobba på, men kundtjänsten och reklamationshanteringen är bland de bästa.

6. Silver78
    Självbyggare · 2 208 inlägg
    PostNords avgift får du även betala moms på.
    (237+75)x0,25= ca 80 kr

7. Hep

Hep

Garagebyggare
    Det har jag också gjort. Jag har nu betalat både Deklarationsavgift 75,00 kr (ink moms 15,00 kr) och Importmoms 80,00 kr.

Hur de än tänkt så har de lyckats få en momssats på exakt 80,00 kr för en summa av 237 kr. Antingen tar de sig friheten att avrunda summan utan att redovisa det, eller så har de en extrem tur att momssatsen är på decimalen så att det blir jämnt tiotal kronor, eller så bara hittar de på en lagom summa att fakturera. Oavsett vilket så är de få andra företag som skulle komma undan med det. Skulle väl vara Ahlsell då...

8. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 112 inlägg

pacman42

Allvetare
    Notera att AliExpress, BangGood, eBay, Wish m.fl. numera hanterar momsen åt dig också. Jag har fått återbetalningar för moms som Postnord och UPS krävt förvaror som skickats enligt det nya direktivet.

Min dotter fick aldrig ett brev från USA, det returnerades istället till avsändaren för att det saknades tulldeklaration på innehållet. Det var ett brev... :rofl:

Det är många som har inkörningsproblem...

9. C
    Medlem · 14 042 inlägg
    "Misstaget" du gjorde var att köpa något som inte är "Fraktas av Amazon".

När en säljare på Amazon Marketplace själv sköter frakten är det alltid risk för problem om man inte känner till säljaren sedan tidigare. Och när det blir problem så blir Amazon bara en inte alltid alltför hjälpsam mellanhand.

10. Hep

Hep

Garagebyggare
    Visst är det för att jag beställde av en extern säljare, men jag tyckte kniven såg snygg ut och då var det Hiroshina som gällde. Fast jag håller inte med om att de inte brukar vara hjälpsamma. Jag har haft en del saker som strulat och kundtjänsten har varit både snabba och lösningsorienterade. Det här är tredje gången det rör externa säljare och det har löst sig bra varje gång.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · 14 042 inlägg
    Visst, men det gäller ju att då vara medveten om att leveransen kanske inte håller samma standard som när Amazon sköter frakten. Ser inte hur det skulle vara ett inkörningsproblem, utan detta är nog sådant man får räkna med när en utländsk säljare själv skall fixa detta med tull, moms och frakt.

Vad gäller kundtjänst funkar det nog bra så länge någon av deras lösningsmanus är tillämpliga. Hamnar man utanför detta - goddag yxskaft enligt min erfarenhet.

12. Hep

Hep

Garagebyggare
    Inkörningsproblemet är att deras externa säljare inte hunnit anpassa sig till att Sverige blev påkopplat utan att de gjort något aktivt val. Just den här säljaren kommer nog att spärra bort Sverige åtminstone för mindre köp, då de lär gå back på varje order.

Externa säljare väljer att lägga till vilka regioner de ska sälja till om Amazon inte finns i landet/regionen, men kopplas på i länder där Amazon öppnar. Då måste de själva välja bort de som inte funkar.

13. C
    Medlem · 14 042 inlägg
    OK, men tull och moms är ju inte något unikt för Sverige?

14. boschkenta
    Verktygstokig · Västra Götaland · 228 inlägg

boschkenta

Verktygstokig
    Vi är flera stycken som fått problem med att vi inte längre får hem paketen från Amazon... det visar sig vara pga att UPS är usla och utgår från att ingen är hemma, skickar meddelande att dom inte kunde leverera/nå en, och bara kör det till nån pickup-point en mil bort. Amazon säger att vi som kunder inte kan påverka vilket fraktbolag det blir utan får snällt åka och hämta grejerna (trots betald hemleverans) eller "försöka igen". Underligt, minst sagt.

15. Hep

Hep

Garagebyggare
    Är jag så usel på att förklara. Ber om ursäkt i så fall. Det enda jag menar är att saker som funkar osmidigt nu, men som nog kommer att funka bättre när alla inblandade lärt sig hur det funkar och kan informera och agera efter det är inkörningsproblem. Inget mer än det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.