Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Amazon - fula fiskar

1. Dracula
    Medlem · Stockholm · 710 inlägg

Dracula

Medlem
    För ett par år sedan handlade jag från Amazon.uk. De medvetet förvirrar köparen i syfte att ta mer betalt. Valda varor specificerades aldrig i varukorgen, utan de sammanfattade kostnaderna, sedan splittrade upp posterna på en egen vald metod, på ett sådant sätt att du har svårt se vad som är vad. Man dribblar bort kunden med beloppen som moms, frakt, paketeringsavgifter, o ev. valuta.

Det var omöjligt för mig att se vilka poster som var med o utan moms och hur de hade räknat ut sina specificerade belopp. Jag kunde bara sitta och gissa mig fram med miniräknaren i handen. Jag var uppmärksam och såg att priset ökade mellan varukorgen och kassan. En ny avgift hade tillkommit.

Nu ska jag köpa från Amazon.se och ser att man även här "fuskar". Det står klart och tydligt att det är gratis frakt på valda produkter, men i kassan så har ändå adderat frakt. Det står att varorna uppfyller kraven för gratis frakt. I de näst sista steget kan man välja gratis frakt, om man tecknar ett abonnemang på en tjänst. Att den är gratis första veckorna är inte relevant. För mig är detta falsk marknadsföring.

#amazonsverige

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-4-17_23-2-20.png

upload_2022-4-17_23-6-46.png

2. W
    Medlem · Västra Götaland · 18 inlägg

wackero

Medlem
    Vad jag kan se kan du välja gratis frakt till närmaste ombud som val två i listan. För gratis hemleverans krävs dock amazon Prime. Rent generellt tycker jag att amazon är tydliga med detta och är även smidiga med reklamationer.

3. C
    Medlem · 14 050 inlägg
    Ja, det där är lite trassligt. Men handlar du på amazon.se är alla priser ink. svensk moms och gratis frakt-erbjudandet gäller till ombud. Handlar du på amazon.de så är alla priser ink. tysk moms, osv. Så på t.ex. amazon.de försvinner tyska momsen och ersätts med svensk moms i sista steget i utcheckningen, vilket är lite lurigt.

4. Dracula

Dracula

Medlem
    Självklart försvann detta alternativ när jag kom till kassan. Det står ju över allt att det är gratis frakt, men icke. Den bild du ser är innan jag kom till betalningsprocessens slut. Kanske någon kan tro att jag bor i Kalix och frakten måste adderas, men dels så bor jag i stockholm, centralt, och dels så marknadsför de gratis frakt. (varför det står prioriterad ombudsleverans vet jag ej, men det som syns är de val jag har)

upload_2022-4-17_23-25-14.png

5. Dracula

Dracula

Medlem
    Kan det möjligen ha att göra med att en av produkterns säljs av tredje part? ...men å andra sidan skickas från Amazon. ...samt med text om berättigad fri frakt. Jag får inte ihop det. Ska se vad kundtjänst sen svarar mig.

upload_2022-4-17_23-34-15.png

6. W
    Medlem · Västra Götaland · 18 inlägg

wackero

Medlem
    Svårt att felsöka på distans, min kommentar gällde mer att det brukar fungera bra och vad jag kan se är det inte något systematiskt de gör.

7. H
    Moderator · Stockholm · 47 350 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Men om du väljer alternativet gratis till ombud. Menar du att det ändå blir bytt till 49 kr hemleverans i nästa steg? Det är inte min erfarenhet.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · 14 050 inlägg
    Nä, så länge det är "Skickas från Amazon" skall det vara samma fraktvillkor som Amazons egna varor.
    Skumt. Försvann alternativet för leverans till dörren nu alltså?

• Laddar…
  9. tttomten
    Renoverare · 2 831 inlägg
    Skumt, Jag har beställt flera ggr och haft gratis leverans till ombud.
    Prova att logga ut, töm cache, logga in och lägg beställning med gratis lev till ombud. Vad händer då?

• Laddar…
  10. tttomten
    Renoverare · 2 831 inlägg
    Hoppas det inte kostar något att avbryta en beställning, råkade nämligen lägga en order på 3 helt meningslösa testartiklar:p

11. D
    Medlem · Södra Skåne · 2 133 inlägg

Dilato

Medlem
    Kostar gratis om du gör det inom rimlig tid.

• Laddar…
  12. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 14 441 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Tidsoptimist
    Klicka i gratis frakt då, det står ju "Välj ett alternativ..", vad Amazon föreslår är behöver inte vara det som är gratis.
    Du får registrera dig för Prime och klart, tycker jag det ut som.

13. P
    Medlem · 644 inlägg
    Där brukar tyska eBay vara bättre, blir oftast tysk moms på 19% för säljarna skiter i de nya reglerna med moms enligt mottagarlandet.

14. C
    Medlem · 14 050 inlägg
    Bättre för privatperson men inte för företagsköpare som vill kunna dra av momsen. Ett av de eviga irrititationsmomenten som företagsköpare på eBay.
    Har eBay ens någon funktion för att hantera exportmoms?
    Lite fånigt att inte värdens typ två största internationella handelsplatser inte lyckas hantera europeisk moms på "rätt" sätt och kommer undan med det. Säger kanske lite om momsregelverket...

15. MrJay
    Medlem · 1 085 inlägg
    Har du Business account? Inga problem här, momsen hanteras korrekt oavsett om det är .de eller .se domän

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.