4 451 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Amatörradio stör min Boxer
Vi bor granne med en amatörradiosändare som är väldigt aktiv, och vi får vår marksända Boxersändning att bli väldigt störd när han sänder.
Har fått tips om att sätta dit en ferritring runt antennkabeln, men det gjorde ingen större nytta.
Jag tog en ferritring jag hittade från en annan kabel (modemkabel), finns det andra modeller, och att det var därför det inte gjorde någon skillnad?
Vad kan man annars göra för att minimera detta problem. När han inte sänder har jag 90% antennsignal med 90% kvalitet på signalen. När han sänder är styrkan fortfarande 90% men kvaliten på signalen pendlar mellan 0 och 100 väldigt högfrekvent.
Någon som har tips på hur man löser detta?
Vi tittar på parabollösning, men det kommer dröja ett tag innan det blir aktuellt.
mvh,
Hokan
Har fått tips om att sätta dit en ferritring runt antennkabeln, men det gjorde ingen större nytta.
Jag tog en ferritring jag hittade från en annan kabel (modemkabel), finns det andra modeller, och att det var därför det inte gjorde någon skillnad?
Vad kan man annars göra för att minimera detta problem. När han inte sänder har jag 90% antennsignal med 90% kvalitet på signalen. När han sänder är styrkan fortfarande 90% men kvaliten på signalen pendlar mellan 0 och 100 väldigt högfrekvent.
Någon som har tips på hur man löser detta?
Vi tittar på parabollösning, men det kommer dröja ett tag innan det blir aktuellt.
mvh,
Hokan
Lite mer information i ämnet:
http://www.ham.se/stoerningar/8381-stoerningar-pa-digital-tv.html
http://www.esr.se/esraktiviteter/1tekniksidorna/emc/storningtx.html
/Hasse
http://www.ham.se/stoerningar/8381-stoerningar-pa-digital-tv.html
http://www.esr.se/esraktiviteter/1tekniksidorna/emc/storningtx.html
/Hasse
Redigerat:
Störningar är intressanta, vi hade dylika problem tidigare, under anlaogeran, med en radarstation i närheten av sommarstugan. Så fort radarn snurrade försvann TV-bilden. Lösningen jag fann var att rikta om antennen mot en annan mast.
Ett annat fenomen med radar jag har upptäckt är att min pulsklocka tar upp signalen. Märkte det eftersom mitt pulsband avger ett svagt pip när den registrerar en signal. En kväll började det pipa av sig själv på bordet, tittade ut genom fönstret och såg att kustbevakningen låg å flöt med radarn på utanför.
Ett annat fenomen med radar jag har upptäckt är att min pulsklocka tar upp signalen. Märkte det eftersom mitt pulsband avger ett svagt pip när den registrerar en signal. En kväll började det pipa av sig själv på bordet, tittade ut genom fönstret och såg att kustbevakningen låg å flöt med radarn på utanför.
Om det är en "äkta" radioamatör med licens och allt så har han tillstånd att sända med en viss effekt på amatörradiobanden under förutsättning att hans sändare inte släpper ifrån sig för mycket övertoner och skräp på andra frekvenser. Det troligaste är också att hans sändare är helt kurant eftersom det faktiskt är ovanligt med olagligt skräpiga sändare nu för tiden.phl skrev:
Problemet är förmodligen istället att digitalboxtillverkaren snålat in på de mest rudimentära formerna av filtrering på antenn- och kraftingångar till boxen, så att boxen plockar upp vilken radiosignal som helst i grannskapet.
Så långt rent tekniska och legala aspekter... i praktiken löser man förstås sånt här smidigast genom att helt enkelt prata med grannen på ett vänligt sätt. Skulle det visa sig vara en surputt... ja då kan man gå till PTS (om dom nu har resurser och intresse för sånt här längre).
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 954 inlägg
Radiamatörer brukar vara snälla och vänliga människor som vet att de brukar störa sin oskyddade omgivning och för att få fortsätta med sin hobby så brukar de göra stora ansträngningar med avstörningsåtgärder (typ ferriter och filter). Prata snällt och vänligt med grannen, han vet inte att han stör din Boxer.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
För stort hål för spolknapp (Hur löser man det här smartast?)
Badrum -
Kulturhistoriskt värdefullt hus - erfarenheter?
Bygglov -
Montera front på IKEA Medelstor diskmaskin
Kök -
Olika elektriska apparater stör övervakningskameror
Villalarm & Hemautomation -
Tågstörningar på Boxer
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G