Byggahus.se

Amatörfrågor om målarfärg

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag kommer tillträda en lägenhet där väggar och tak är nymålat i glans 7, NCS S 0500-N. Jag tänkte bunkra upp med en liter målarfärg i samma kulör för att ha om det skulle behövas. Men är osäker på vilken målarfärg som är aktuell att köpa? Har sett att det finns olika märken som har denna betäckning, kan man ta vilken som helst av dessa eller är något märke bättre det andra.

Kommer även att montera nya golvlister som har färgkoden NCS S 0502-Y. Kommer detta skilja sig mycket från NCS S 0500-N?

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Om det är nymålat så är det bäst ifall du kollar vilken färg som använts eftersom de skiljer sig från fabrikat och produkt serie.

Golv listerna kommer kännas gulare men det beror ju lite på vilket sorts ljus du har i lägenheten. Vit är den svåraste färgen.

Redigerat 23 feb 09:46
  3. S
    Medlem Nivå 2
    Lägenheten att betrakta som nymålad då den är nyproducerad. Så glans 7, NCS S 0500-N kan skilja sig om det tex är Becker eller Nordsjö med denna betäckning?

4. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja, sen är det en helt annan sak om du märker det eller ej. En nyproducerad lägenhet har nog någon standard färg och ingen sidenmatt eller något dylikt. Nästa alla färgproducenter har många olika väggfärger med olika matthet (inte förväxla med glans) Ska du ha färgen för att fläcka om det blir skador så kvittar det nog.

5. B
    Medlem · Nivå 23
    Håller nog inte riktigt med om det:
    https://colorama.se/artikel/típs-glansgrader-så-funkar-det

• Laddar…
  6. Martin321
    Medlem · Nivå 7
    Kulör och glans har du koll på. 7 glans, kulör S0500-N, nästa steg är att ta reda på vilket märke det är på färgen, S0500-N kan skilja en hel del från olika märken. Listerna kommer att bryta en del ifrån väggfärgen då dom är gult tonade medans s0500 är en neutralt vit färg.

7. S
    Medlem Nivå 2
    Min tanke är att kunna fläcka om vid behov. Blir nog så att jag får kolla vilket fabrikat av målarfärg som användes vid bygget.

Tack för era svar.

8. T
    Medlem · Nivå 11
  9. I
    Medlem · Nivå 6
    Vad menar du? BirgitS har helt rätt när det gäller glans och dylikt .

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Nivå 23
    Om det bara gäller små fläckar så tror inte jag fabrikatet spelar så stor roll, för även med rätt fabrikat kan man få nyansskillnader efter några år eftersom färgen kan ändra sig när den sitter uppe och utsätts för ljus och smuts.

Kan du förklara närmare hur du menar?

11. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja gärna. Upplevt glans tal skiljer sig mellan olika fabrikat av väggfärger (även mellan olika produkter från samma fabrikat) beroende på vad färgen innehåller och hur ytan blir när man målar. Ni som påstår att det inte är någon skillnad skulle ni kunna tänka er att i samma rum måla från fyra olika färgtråg innehållande fyra olika väggfärger så länge det är samma kod och glanstal.
    Visst det är en standard men den är inte perfekt och påverkas av basen som används till blandningen. Sen har jag från början varit tydlig med att det för TS inte spelar någon roll om det bara skall fläckas.

• Laddar…
  12. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Fråga vad dom använt och köp en likadan burk.

När det gäller listerna så kommer dom se gula ut. Så köp i samma färg som väggen eller rolla dom med samma nyans fast en snickerifärg. Lite högre glanstal är vanligt på snickerier

13. B
    Medlem · Nivå 23
    Det ovanstående har jag inga problem med utan det var detta:
    som jag tolkar som att glans och matthet skulle vara två oberoende faktorer, medan jag då anser att låg glansgrad är samma sak som att färgen är matt och hög är en blank färg.

14. H
    Medlem Nivå 1

Hej! Jag ska välja färg mellan dekso 5 och Flutex 5s, dekso har enligt fluggers hemsida "låg glans" och Flutex "diskret glans". Jag önskar den som är mest matt. Vet du vilken jag bör ta?

15. H
    Medlem Nivå 1

Hej! Jag ska välja färg mellan dekso 5 och Flutex 5s, dekso har enligt fluggers hemsida "låg glans" och Flutex "diskret glans". Jag önskar den som är mest matt. Vet du vilken jag bör ta?