8 592 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Älvsbyhus fönster håller bara 5 år
Hej,
Vill bara lyfta ett varningens finger för Älvsbyhus låga kvalitet på fönster. Detta avser deras träfönster, dvs inte de aluminiumbeklädda som finns som tillval (var i alla fall tillval när vi byggde).
Vi byggde ett Höner 2010, med takkupa i söderläge.
Nu, drygt 5 år senare har färgen släppt på en av fönsterbågarna i öster, samt på fönstret i kupan. Dels vid ett par spikskallar och även en stor knast. Resultatet är att träet känns och ser märkbart fuktskadat ut i karm i kupan.
Fönstret på gaveln "räcker" det nog att skrapa och måla.
Efter lite efterforskande läser jag bland annat på www.sp.se att ett träfönster normalt målas om efter 10 år, ibland 15 år.
Pga detta kontaktade jag idag Älvsbyhus, och svaret jag fick är väl inte direkt förvånande. (se nedan).
Jag vill alltså med detta inlägg helt enkelt varna andra för denna bristande kvalité (och även total avsaknad av servicekänsla).
Mitt första mail:
Från: Christoffer Henriksson
Skickat: den 23 juni 2015 12:08
Till: Servicesyd
Ämne: Livslängd/garanti fönster ovanvåning hus XXXXX
Hej,
Vi byggde ett Höner i Höör, och flyttade in våren 2010. Husnummer XXXXX
Jag skulle vilja veta vad som gäller angående garantier på fönstren på ovanvåningen.
Mina problem är dessa:
Fönstret i kupan (söderläge) har färgsläpp på ett par ställen i underkant karm. Dels är där en knast där färgen släppt och dels är det ett par spikskallar. Där färgen släppt ser/känns virket fuktskadat ut (mörkt och mjukt).
Ett av fönstren på gaveln åt öster har en fönsterbåge där färgen börjat släppa i ena hörnan.
Jag kan spontant tycka att ett fönster ska hålla längre än 5 år innan ommålning krävs och att detta därför bör åtgärdas av er.
Vänligen återkom! Vill ni ha bilder kan jag ta ett par ikväll och skicka över.
Med vänlig hälsning
Christoffer Henriksson
Svaret jag fick:
Från: Servicesyd [mailto:Servicesyd@alvsbyhus.se]
Skickat: den 23 juni 2015 14:50
Till: Christoffer Henriksson
Ämne: SV: Livslängd/garanti fönster ovanvåning hus XXXXX
Hej Christoffer
Den dagen då slutbesiktning sker så ligger det i kundens åtaganden att underhålla och måla där det finns ett behov.
Översyn av fasader , snickerier, fönster, dörrar ligger i en husägares ansvar.
Det är två års garanti.
Glaskasetter har 5 år mot kondens
Vid två års gräns så brukar kunder kalla till en garantibesiktning av en opartisk besiktningsman som bedömer om vi skall åtg. något.
Fasader o fönster har olika slitage beroende av väderstreck och nederbörd.
Älvsbyhus åker inte ut på hus som är 5 år.
Vi råder er att åtg. o måla.
mvh
Med vänlig hälsning
Servicesyd
Mitt svar på detta:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag tolkar svaret som att ni tycker det är ok med fönster där färgen trillar efter 5 år när det normala intervallet är 10-15 år innan första målningen.
Se gärna http://www-v2.sp.se/energy/ffi/underhall.asp
Jag kan inte annat än beklaga att ni åter igen bekräftar ert dåliga rykte.
Mvh
Christoffer Henriksson
Är det bara att bita ihop och måla, eller har man någon chans att strida vidare? Till saken hör att vi inte gjorde någon 2-årsbesiktning. Jag gick istället själv över huset från grund till nock och hittade vid den tidpunkten inget direkt att anmärka på.
Vill bara lyfta ett varningens finger för Älvsbyhus låga kvalitet på fönster. Detta avser deras träfönster, dvs inte de aluminiumbeklädda som finns som tillval (var i alla fall tillval när vi byggde).
Vi byggde ett Höner 2010, med takkupa i söderläge.
Nu, drygt 5 år senare har färgen släppt på en av fönsterbågarna i öster, samt på fönstret i kupan. Dels vid ett par spikskallar och även en stor knast. Resultatet är att träet känns och ser märkbart fuktskadat ut i karm i kupan.
Fönstret på gaveln "räcker" det nog att skrapa och måla.
Efter lite efterforskande läser jag bland annat på www.sp.se att ett träfönster normalt målas om efter 10 år, ibland 15 år.
Pga detta kontaktade jag idag Älvsbyhus, och svaret jag fick är väl inte direkt förvånande. (se nedan).
Jag vill alltså med detta inlägg helt enkelt varna andra för denna bristande kvalité (och även total avsaknad av servicekänsla).
Mitt första mail:
Från: Christoffer Henriksson
Skickat: den 23 juni 2015 12:08
Till: Servicesyd
Ämne: Livslängd/garanti fönster ovanvåning hus XXXXX
Hej,
Vi byggde ett Höner i Höör, och flyttade in våren 2010. Husnummer XXXXX
Jag skulle vilja veta vad som gäller angående garantier på fönstren på ovanvåningen.
Mina problem är dessa:
Fönstret i kupan (söderläge) har färgsläpp på ett par ställen i underkant karm. Dels är där en knast där färgen släppt och dels är det ett par spikskallar. Där färgen släppt ser/känns virket fuktskadat ut (mörkt och mjukt).
Ett av fönstren på gaveln åt öster har en fönsterbåge där färgen börjat släppa i ena hörnan.
Jag kan spontant tycka att ett fönster ska hålla längre än 5 år innan ommålning krävs och att detta därför bör åtgärdas av er.
Vänligen återkom! Vill ni ha bilder kan jag ta ett par ikväll och skicka över.
Med vänlig hälsning
Christoffer Henriksson
Svaret jag fick:
Från: Servicesyd [mailto:Servicesyd@alvsbyhus.se]
Skickat: den 23 juni 2015 14:50
Till: Christoffer Henriksson
Ämne: SV: Livslängd/garanti fönster ovanvåning hus XXXXX
Hej Christoffer
Den dagen då slutbesiktning sker så ligger det i kundens åtaganden att underhålla och måla där det finns ett behov.
Översyn av fasader , snickerier, fönster, dörrar ligger i en husägares ansvar.
Det är två års garanti.
Glaskasetter har 5 år mot kondens
Vid två års gräns så brukar kunder kalla till en garantibesiktning av en opartisk besiktningsman som bedömer om vi skall åtg. något.
Fasader o fönster har olika slitage beroende av väderstreck och nederbörd.
Älvsbyhus åker inte ut på hus som är 5 år.
Vi råder er att åtg. o måla.
mvh
Med vänlig hälsning
Servicesyd
Mitt svar på detta:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag tolkar svaret som att ni tycker det är ok med fönster där färgen trillar efter 5 år när det normala intervallet är 10-15 år innan första målningen.
Se gärna http://www-v2.sp.se/energy/ffi/underhall.asp
Jag kan inte annat än beklaga att ni åter igen bekräftar ert dåliga rykte.
Mvh
Christoffer Henriksson
Är det bara att bita ihop och måla, eller har man någon chans att strida vidare? Till saken hör att vi inte gjorde någon 2-årsbesiktning. Jag gick istället själv över huset från grund till nock och hittade vid den tidpunkten inget direkt att anmärka på.
Alla tillverkare vill framhålla hur bra deras produkter är och få dig som konsument att välja just deras produkt. Även om SP säger att ommålning krävs med 10 års intervall i snitt så tvivlar jag på att det ger några garantier på det.
Jag kan hålla med om att 5 år är i underkant men samtidigt inte otänkbart i utsatt läge eller med lite otur. Själv har jag Traryd träfönster i halva mitt hus och de har klarat nästan 10 år men nu är det dags att skrapa och måla.
Jag kan hålla med om att 5 år är i underkant men samtidigt inte otänkbart i utsatt läge eller med lite otur. Själv har jag Traryd träfönster i halva mitt hus och de har klarat nästan 10 år men nu är det dags att skrapa och måla.
Hej
Tror det är svårt att koma någonstans med detta utan jag hade åtgärda fönstren så fort som möjligt så det inte blir värre. Har man otur kan det vara fabrikationsfel på enskilda fönster som orsakar färgsläpp även läget kan orsaka problem. Vad är det för tillverkare av fönstren? På vår Smålandsvilla är det Elitfönster.
Mvh
Calle
Tror det är svårt att koma någonstans med detta utan jag hade åtgärda fönstren så fort som möjligt så det inte blir värre. Har man otur kan det vara fabrikationsfel på enskilda fönster som orsakar färgsläpp även läget kan orsaka problem. Vad är det för tillverkare av fönstren? På vår Smålandsvilla är det Elitfönster.
Mvh
Calle
Jag tror också det är lika bra att fixa det själv, även om det är anmärkningsvärt dålig kvalité på fönstren. Men vill med denna tråden även varna andra som överväger Älvsbyhus.
Husen är fortfarande prisvärda, men man måste vara beredd på mer fixande.
Husen är fortfarande prisvärda, men man måste vara beredd på mer fixande.
Älvsbyhus fönsterleverantör heter Polarfönster. Om jag vore er skulle jag försöka den vägen. Kanske är de mer rädda om sitt rykte än vad Älvsbyhus är..
http://www.polarfonster.se
http://www.polarfonster.se
Absolut, jag kommenterar bara att det låter helt absurt att man ska behöva måla om fönster efter 5 år. Det måste vara fabrikationsfel, dåligt målat helt enkelt. En släkting målade sina fönster med enbart snickerifärg, ingen grundfärg. Den färgen trillade av efter 1 år.Roev08 skrev:
/S
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Älvsbyhus Linnéa otätt mellan fönster och fasad?
Hustillverkare -
Vad heter detta? Spak/beslag som håller ihop ett öppningsbart fönster
Fönster & Dörrar -
Sätta in takfönster i Älvsbyhus/tak med plast.
Fönster & Dörrar -
Plastfönster i duschen - håller det?
Badrum -
Håller dessa konsoler till fönsterbänk i granit?
Inredning