Hej!

Håller på och river kök i lägenheten. Köket ser ut att vara från 60- eller 70-talet. Huset är byggt 1957.

När vi rev ner skåpen som satt ovanför kylskåpet såg vi att det stack ner ett L-format aluminiumrör (ungefär 20 cm ner från taknivå). Det rasade sedan ner. Röret var igenstoppad med någon typ av skumgummi.

Vad är detta? Behövs det? Går det att stoppa igen helt, eller bör vi sätta någon form av ventil?
Vattenskada och mögelbildning på brunmålad innertak nära en luftventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada runt ventilationsöppning i tak med bruna fläckar på ljus vägg.
Skapa konto
Halvfärdigt renoveringsarbete med exponerade väggstrukturer och borttagen kakling.
Skapa konto

När jag tittar upp genom hålet ser jag ett aluminiumrör så går ända upp och ut genom taket, därmed tycker jag inte det ser ut som att den är en del av husets ventilationssystem. (bor högst upp).

Stort tack på förhand!

Redigerat:
A
N Nytthusbygge2019 skrev:
Hej!

Håller på och river kök i lägenheten. Köket ser ut att vara från 60- eller 70-talet. Huset är byggt 1957.

När vi rev ner skåpen som satt ovanför kylskåpet såg vi att det stack ner ett L-format aluminiumrör (ungefär 20 cm ner från taknivå). Det rasade sedan ner. Röret var igenstoppad med någon typ av skumgummi.

Vad är detta? Behövs det? Går det att stoppa igen helt, eller bör vi sätta någon form av ventil?
[bild] [bild] [bild]

tycker det ser ut som ett ventilationsrör i asbest

huruvida denna ventilation är ersatt eller inte framgår inte.
du skriver lägenhet, är det din egen. brf eller allmännyttan?
Om du inte har dokumentationen för ventilationen så kan det vara läge att dra dit en ventilationsfirma
Vet inte riktigt vilken typ av ventilationssystem som finns i huset, men detta finns även ovanför spisen.

[media]

Stort tack på förhand!

Det är en bostadsrätt (min egen). Jag bor högst upp, tegelbyggnad.

Det är ett rör som går hela vägen upp och ut genom husets tak, ser inte ut som att den är förenad med resten av ventilationen i huset.

Det svarta som syns på bilden är skumgummit som jag har stoppat i igen.

Röret set ungefär ut såhär:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...tY_2umqZbGpi8nM9xDO_D_NjMLfwjEwQaAhnsEALw_wcB

Tack på förhand!

A
N Nytthusbygge2019 skrev:
Det är en bostadsrätt (min egen). Jag bor högst upp, tegelbyggnad.

Det är ett rör som går hela vägen upp och ut genom husets tak, ser inte ut som att den är förenad med resten av ventilationen i huset.

Det svarta som syns på bilden är skumgummit som jag har stoppat i igen.

Röret set ungefär ut såhär:
[länk]

Tack på förhand!
som ett spirorör då
jag tittade på det fyrkantiga i väggen
är du inte styrelsen i brf bör du kolla om de vet något

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.