5 282 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Aluminiumfolie till golvvärme-svängarna
Har för mig jag läst i nån tråd tidigare att någon lagt aluminiumfolie vid svängarna av golvvämeslang(där man inte komer åt med vanliga golvplåten) men kan nu inte hitta tråden.
Vi ska ju lägga slangen i glespanel och har kapat den 35 cm från väggar m.m för att ge plats åt slangen att vända och den biten har vi inte tänkt lägga golvvärmeplåt.
Är detta ok, inte farligt eller "miljöovänligt " eller så? Vill ju inte bygga in problem i golvet det första vi gör i ett nybyggt hus
Alternativt kanske man kunde kapa till småbitar av golvvämreplåt att lägga där men då den så lätt bucklar sig är det väl svårt att få fina kap och hålla plåten plan?
Vi ska ju lägga slangen i glespanel och har kapat den 35 cm från väggar m.m för att ge plats åt slangen att vända och den biten har vi inte tänkt lägga golvvärmeplåt.
Är detta ok, inte farligt eller "miljöovänligt " eller så? Vill ju inte bygga in problem i golvet det första vi gör i ett nybyggt hus
Alternativt kanske man kunde kapa till småbitar av golvvämreplåt att lägga där men då den så lätt bucklar sig är det väl svårt att få fina kap och hålla plåten plan?
Man lägger ingen plåt i svängarna, behövs inte.
Plåtarna har en enda funktion och det är att sprida värmen (genom värmeledning) så att man slipper varmrandiga golv. Längs med väggarna är det ingen som går och därmed behövs inga plåtar heller.
Plåtarna har en enda funktion och det är att sprida värmen (genom värmeledning) så att man slipper varmrandiga golv. Längs med väggarna är det ingen som går och därmed behövs inga plåtar heller.
jag la ett ark som jag slisade från en bit innanför innerradien ut mot ytterradien, vek ner slitsarna i spåret gjorde samma men tvärs om med slitsarna förskjutna så det blir dubbel slitsad folie under slangen i böjarna. jag ska skruva en golvgips ovanpå slang/plåt7folie så det blir väl hyfsad kontakt. nu har jag inte mätt tjockleken på folien men den är då tjockare än 1/100 mm iaf
http://www.swebo.com/produktmeny/golvvaerme/traebjaelklag.html
http://www.swebo.com/produktmeny/golvvaerme/traebjaelklag.html
Redigerat:
Klicka här för att svara