Byggahus.se
Skall snart köpa ny släpvagn...

Vilka fördelar/nackdelar ser ni med aluminium vs glasfiber (inte plast)?
 
Jag gissar att alu är mycket lättare men också dyrare.....fick jag välja skulle jag ta alu, det håller för evigt.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Alu blir lätt bucklig och är svårare att laga. Glasfiber håller sig snyggare i längden. Glasfiber är i ett stycke, alu har massa popnit o skit som blir fula med åren. Glasfiber ger oftare en rundare form med mindre plats som resultat. Utan hänsyn till prisskillnader hade jag förmodligen satat på en glasfiberkåpa.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Jag köpte just ett 445txi med alukåpa. Anledningen var denna:
Alu håller längre
Tål kyla bättre, spricker inte
Ger större lastutrymme
Betingar ett högre andrahandsvärde

Smaken är som baken men jag valde alu
/
M
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
petrho skrev:
...glasfiber (inte plast)?
För att vara petig är det som vanligtvis kallas glasfiber en glasfiberarmerad plast.

När det gäller "billiga" grejer som släpkåpor, många båtar o.s.v. handlar mestadels det om huggen glasfibermatta (eller huggen roving, samma resultat, bägge identifieras ofta genom att dom har ett "plockepinnmönster" på baksidan) ihop med polysterplast. Relativt snabbjobbat, kräver inte mycket utrustning, billiga råvaror. Nackdelen är främst att denna form av fiber kräver mycket matrisplast, så slutprodukten innehåller bara ca en tredjedel glasfiber - inte helt lysande eftersom det är fibrerna som ger styrkan medan matrisplasten i princip bara ska hålla fast fibrerna mot varann.
Om man tillverkar en del av detta med 10kg glasfiber kommer det behövas ca 20kg polyester, med en totalvikt på ca 30kg.

Nästa steg uppåt är att fortsätta använda polyesterplasten, men byta till vävda glasfibermattor. Istället för den huggna mattans korta fiberbuntar liggande huller om buller (plockepinn) har man långa "trådar" ordentligt sammanvävda i en vanligtvis ganska grov väv. Detta ger lite mer styrka tack vare längre fiber, men framförallt suger det åt sig mindre matrisplast så slutresultatet blir ca 50% fiber och 50% plast.
Om man tillverkar en del av detta med 10kg glasfiber kommer det behövas ca 10kg polyester, med en totalvikt på ca 20kg - och detta med en lite högre styrka än ovanstående 30kg-exempel.

Nästa uppgradering är vakuumgjutning, där man gör som ovanstående men i princip stoppar in delen i en plastsäck före härdning och ansluter ett visst undertryck så överskottsplast sugs ut. Det färdiga resultatet ger ca två tredjedelar fiber och en tredjedel plast. Man använder normalt epoxy istället för polyester här, dyrare men bättre - och eftersom mängden som behövs är så liten är extrakostnaden måttlig. Det är också vanligt att använda bättre fiber, som kolfiber eller kevlar - också betydligt dyrare, men en liten kostnad med tanke på det omfattande arbetet för att tillverka delar med denna teknik.
Med denna metod skulle en del byggd med 10kg glasfiber behöva ca 5kg matrisplast (oavsett sort), med en totalvikt på ca 15kg. Halva vikten jämfört med det vanliga och billiga förstaexemplet, och ändå överlägsen styrka.

Det är en jäkla skillnad på glasfiber och glasfiber, mestadels för att en stor del av grejerna är annat än just fiber. :cool:
 
  • Gilla
svetsnisse och 6 till
  • Laddar…
Tycke och smak. Jag skulle valt en glasfiberkåpa OM den var av bra kvalitet, men det är de tyvärr sällan.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Jag gillar inte ostkupedesignen de flesta glasfiber och plastkåporna har.
Jag gillar att kunna lasta stora fyrkantiga saker och förstänga dessa mot framstam och sidostam.

Ett bra kapellsläp med ~150cm innerhöjd är fint. Och lättare, så man får längre totalvikt eller högre lastvikt om det spelar någon roll.
Men allt hänger såklart på vad man ska bruka det till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.