Hej forumet

Jag ska bygga om mitt kök och klurar en del kring ventilationen. Byggnaden har centralfläkt och suger ut luft från badrum och kök. Jag får alltså bara installera en spiskåpa (utan fläkt).

När jag lagar mat vill jag att frånluften bara ska gå via spiskåpan men annars ska frånluften bara tas via frånluftsdonet.

Går det att lösa?

• Schematisk ritning av kök som visar placeringen av en spis, en spiskåpa och ett frånluftsdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska frånluften gå via donet när du inte lagar mat och inte via spiskåpan som är det vanliga?
[länk]
Jag trodde att det var det bästa; att man försöker ta ut den varma luften som ligger längst upp. Dessutom hade jag frånluft via spiskåpan förr, och det smutsar ner hällen med dammpartiklar som inte orkar "vända" upp och in i kåpan efter ha sugits ner mot hällen.

Länken du bifogade; menar du att det skulle gälla mitt lite speciella behov? För om jag läser rätt så gäller -10 för frånluft bara via kåpan och -12 för forcerad tilluft eller alliansfläkt.

BirgitS
Nej, länken var för att visa vad som är det vanliga. Jag hoppas att någon annan känner till något om en sån lösning som du vill ha.

Nåja, i stället för att snabbt torka av hällen får du i stället en besvärligare rengöring av ventilationsdonet. Sen slipper du nog inte dammpartiklar helt på hällen eftersom damm i luften sjunker neråt och landar på allt som är plant. Det syns ju så tydligt på en glasyta som hällen.

BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, i stället för att snabbt torka av hällen får du i stället en besvärligare rengöring av ventilationsdonet.
Ja, hur man än vänder sig har man rumpan bak :crysmile:
Men skämt åsido, hur tänker de när de vill att frånluften ska vara på 1,5 m höjd när det borde ventilera ut i taket?

BirgitS
På 40-talet hade man ju inga spiskåpor eller fläktar utan det var tomt ovanför spisen och då var det nog bra om ventilationshålet var relativt nära spisen så att oset inte spreds omkring så mycket.

• Gilla
oshu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.