Byggahus.se
M
Hej

Jag har byggt en utomhusdusch och använde en avstängningsventil IMG_20170613_192544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som jag tyckte såg läckert ut. Tyvärr visade det sig att ett sådant vred är tungt att öppna och stänga vilket gör att barnen inte klarar att hantera det. Kopplingarna är pressade så det krävs lite arbete om jag ska byta ut ventilen helt. Därför undrar jag om någon har en finurlig lösning på problemet, tex något annat vred att montera som är större och ger mer moment eller något att montera på befintligt vred. Mycket tacksam för kreativa lösningar.

Vänligen / Magnus

Lossa på muttern närmast under vredet, dvs den som håller fast tätningen mot axeln. Ställer du den så den precis tätar så kan du få ventilen barnsligt lättmanövrerad!

• Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
M
B Bjober skrev:
Lossa på muttern närmast under vredet, dvs den som håller fast tätningen mot axeln. Ställer du den så den precis tätar så kan du få ventilen barnsligt lättmanövrerad!
Vore ju fantastiskt. Förstår inte fullt ut hur du menar men det kanske klickar när jag öppnat den. Stort tack!

Kilslidventiler är inte lämpliga för inreglering av flöde. Det finns kägelventiler i samma utförande och med samma mått, dvs vanliga TA-ventiler som är dyra, finns billiga
italienska kopior som ser nästan helt likadana ut.

M
Jag förstår det nu, försent ☺️. Vad tror du om åtgärden som föreslås ovan att justera skruven /ventilen? Är det en möjlig lösning?

Det ser ut som kallvatten. Frågan är om barnen vill duscha där fler än ett par gångar.

M
T Thomas_Blekinge skrev:
Det ser ut som kallvatten. Frågan är om barnen vill duscha där fler än ett par gångar.
Eh ?, på vilket sätt var det svaret till någon hjälp? För information är det tempererat vatten framdraget från blandaren som sitter i källaren. Så det blir nog en och annan dusch.

Min morfar satte en stor hävarm på sin, kan vara ett alternativ.

• Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Går det inte att montera av "ratten" mot något liknande vredet nedan?
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Lexington Lexington skrev:
Går det inte att montera av "ratten" mot något liknande vredet nedan?
[bild]
Det får bli en sån om jag inte kommer på något annat. Bara att man måste skära av rören då det är klämkopplingar. Tack

M Mittbygg skrev:
Eh ?, på vilket sätt var det svaret till någon hjälp?
Förlåt!!!

M Mittbygg skrev:
Eh ?, på vilket sätt var det svaret till någon hjälp? För information är det tempererat vatten framdraget från blandaren som sitter i källaren. Så det blir nog en och annan dusch.
Man måste väl ändå få reflektera över saker som angränsar till frågeställningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.