alternativ varmvatten källa för NIBE ?

2k läst  4 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har lite undringar om alternativt varmvatten.
    Det är så att jag har en NIBE 360p från luftsvärme pump och jag skulle vilja lägga någon
    typ av slinga på taket för att värma tex. vatten till dusch och bad sommar tid.
    kan man koppla på denna varmvatten källa "innan" NIBE eller hur löser man mina tankar. Är det ens
    möjligt att göra detta?

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: alternativ varmvatten källa för NIBE ?

slinga p´å taket? snackar du solvärme?
    frågan är var tråden ska ligga nu när dom rört om i forumet, gissar på att dom som har kunskap om solvärme inte kommer att läsa din tråd.

3. B
    Medlem Nivå 1

nej jag tänkte vatten slinga som värms av solen.

4. P
    Medlem Nivå 7

Nej glöm den idén! du får ingen effekt och krånglar tilldet helt i onödan.
    Den största fördelen med frånluftsvärmepump är att den går billigt tappvarmvatten sommartid.
    Du kommer inte att spara specielltpå det.
    Även investering i riktiga solfångare är tveksamt ekonomiskt tillsammans med frånluftsvärmepump.

/Patrik

5. P
    Medlem Nivå 1

Jag har en Nibe310P med solpaneler för tappvarmvatten som förvärmer vattnet.
    Lite kommer man ju att spara då inkommande vatten bara håller 6grader just nu, men vattnet från acken för solpanelerna till Niben höll förra veckan 30grader. All förvärming borde väl vara av godo?

Då panelerna sitter lite taskigt till på en vägg med mycket skugga under 3månader så ger dom inte jättemycket just nu. När solen står högre i slutet på mars blir det bättre.

Att koppla in det hela på Niben var ingen större operation, ta bort 20cm rör, inkommande kv till acken, utgående vatten från acken blir då inkommande kv till Niben.

Jag räknar nog inte med att räkna hem anläggningen förrän om 25år, det var mera för att det var kul och se om det var genomförbart.

/Peter

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: