Hej,
Har ett hus enplanshus på 150m2 som byggdes i början på 90-talet.
Som värmesystem har vi ett FTX-aggregat som dels tar liten del friskluft från vinden.
Den andra och större delen är luft från huset som återanvänds.
Jag har satt upp 3st termometrar så jag kan se vilka temperaturer luften som går in i aggregatet har, och även på utluften från aggregatet.
Idag på morgonen hade vi:
5,3°C på friskluften
22,3°C på husluften som återcirkuleras.
19,1°C på luften som blåser ut från aggregatet.
Att den endast blåst ut 19,1°C beror på att jag dragit ut kontakten till den 6kW elpatron som sitter i aggregatet.
Min önskan är att inte FTX-aggregatets elpatron ska värma huset utan de ska vår luft/luft värmepump göra.
De fungerar bra än så länge när de inte är kallare ute än vad de är just nu här i mellan Sverige.
Ju kallare de blir, ju mer sänker friskluften temperaturen på luftblandningen som sker i aggregatet.
Finns de Något smart sätt som man skulle kunna förvärma friskluften så att den blir varmare innan den går in i aggregatet. Och då inte via elpatronen på 6kW som sitter i aggregatet.
Tankarna snurrar lite runt om man kunde ha en luft/vatten värmepump och en luft/vatten värmeväxlare kopplad till ventilationskanalen.
Är inte jättesugen på att ha en elpatron stå och värma 24/7 om elpriserna skulle skjuta iväg så som de förutspås i vinter. Vist kommer installationen kosta, men de ser elen också ut att göra kommande åren.
Eller tänker jag onödigt krångligt?
Tack på förhand.
Har ett hus enplanshus på 150m2 som byggdes i början på 90-talet.
Som värmesystem har vi ett FTX-aggregat som dels tar liten del friskluft från vinden.
Den andra och större delen är luft från huset som återanvänds.
Jag har satt upp 3st termometrar så jag kan se vilka temperaturer luften som går in i aggregatet har, och även på utluften från aggregatet.
Idag på morgonen hade vi:
5,3°C på friskluften
22,3°C på husluften som återcirkuleras.
19,1°C på luften som blåser ut från aggregatet.
Att den endast blåst ut 19,1°C beror på att jag dragit ut kontakten till den 6kW elpatron som sitter i aggregatet.
Min önskan är att inte FTX-aggregatets elpatron ska värma huset utan de ska vår luft/luft värmepump göra.
De fungerar bra än så länge när de inte är kallare ute än vad de är just nu här i mellan Sverige.
Ju kallare de blir, ju mer sänker friskluften temperaturen på luftblandningen som sker i aggregatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tankarna snurrar lite runt om man kunde ha en luft/vatten värmepump och en luft/vatten värmeväxlare kopplad till ventilationskanalen.
Är inte jättesugen på att ha en elpatron stå och värma 24/7 om elpriserna skulle skjuta iväg så som de förutspås i vinter. Vist kommer installationen kosta, men de ser elen också ut att göra kommande åren.
Eller tänker jag onödigt krångligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand.
Det du beskriver i ord och bilder är ett luftvärmeaggregat, inte ett FTX-aggregat. FTX är ett ventilationsaggregat och luftvärmeaggregatet är ett uppvärmningsaggregat med tilluft. Friskluften som går in i luftvärmeaggregatet brukar ofta komma från tilluften från ett FTX-aggregat som t.ex. är placerat bakom kryddhyllan vid spisen. Frånluften i ventilationen värmer inkommande friskluft i FTX-aggregatet. En tanke jag hade om hur man får till en bra värmelösning är att skaffa en LLVP av golvmodell som man sätter en spiskåpa över och kopplar in i Hus-luft-kanalen. Då skulle en LLVP kunna mata på 35°-ig varmluft som sedan sprids i huset via luftvärmeaggregatets kanaler men utan att el-batteriet måste vara påslaget. Att man byter luftvärmeaggregatet mot ett med vattenbatteri och skaffar luftvattenvärmepump är ett annat alternativ men kostar mycket mer (150 tkr?).
Intressant.J Josth skrev:Det du beskriver i ord och bilder är ett luftvärmeaggregat, inte ett FTX-aggregat. FTX är ett ventilationsaggregat och luftvärmeaggregatet är ett uppvärmningsaggregat med tilluft. Friskluften som går in i luftvärmeaggregatet brukar ofta komma från tilluften från ett FTX-aggregat som t.ex. är placerat bakom kryddhyllan vid spisen. Frånluften i ventilationen värmer inkommande friskluft i FTX-aggregatet. En tanke jag hade om hur man får till en bra värmelösning är att skaffa en LLVP av golvmodell som man sätter en spiskåpa över och kopplar in i Hus-luft-kanalen. Då skulle en LLVP kunna mata på 35°-ig varmluft som sedan sprids i huset via luftvärmeaggregatets kanaler men utan att el-batteriet måste vara påslaget. Att man byter luftvärmeaggregatet mot ett med vattenbatteri och skaffar luftvattenvärmepump är ett annat alternativ men kostar mycket mer (150 tkr?).
När jag läser manualen till aggregatet så nämner dom FTX.
Men samtidigt så täckar manualen flera modeller från tillverkaren.
Eller så var de anorlunda på 90-talet.
Går vi på er beskrivning så är de ett ventilationsaggregat och luftvärmeaggregatet.
Hade inte tänkt mig en luft/vatten VP för 150k, utan närmare en beg från blocket eller en lågbudget variant från tex Jula. Annars blir återbetalningstiden hutlöst lån. Samt att de är inte jättekallt så många månader om året.
När du skriver "tar friskluft från vinden" vad betyder det? Får du inte in direkt uteluft alls? Eftersom du har en luftvärmepump så ska du låta den sköta värmen, den är mellan 3-4 ggr mer energieffektiv än ditt gamla aggregat. Kanske läge att byta aggregatet mot ett FTX istället som borde vara mer effektiv och kan återvinna bättre samt med enbart frisk uteluft.