Hej,

Vi har en vattensamfällighet med egen brunn och vi håller f.n på och diskuterar reservsystem vid strömavbrott, det enkla och uppenbara kändes som att köpa ett dieselagg och ta hit en elektriker som installerar en reservkraftbrytare på hela systemet. Vi har fått offert på detta på ca 80.000 vilket känns ganska saftigt. Ett 12KVA agg för 50.000 och jag antar 30.000 i övriga komponenter och arbete.

Systemet består för närvarande av 2 st 3-fas pumpar (A/B) som trycksätter hydroferna. Detta är ett system där vi kan välja vilken pump som används om en av de skulle gå sönder och behöver skickas på reparation.

Det finns ju biliga vattenpumpar som går direkt på besin/diesel, finns det någon smart lösning där man kan använda en sådan och "bara" ta hit en rörmokare istället?

Anledningen till att vi behövde så dyrt reservagg är att befintliga pumpar har extrema krav på startström. Elektrikern påstod att det inte blir någon direkt besparning att installera mjukstart på motorn så vi kan komma undan med ett billigare agg vilket jag tycker känns konstigt, men han är ju expert.
Det finns även en pump som tar upp grundvattnet till en reservoar brevid pumprummet, men den tänker jag att man kan strunta i, reservoaren är ganska stor och man kan ju alltid ringa hit en tankbil för att fylla på.

Tänker att ev bensinpump dels behöver generera tillräckligt med tryck men att den inte får generera för mycket tryck heller när hydroforen är "full", i en perfekt värld så finns det motsvarande pumpar som vi har som bara drar igång när tryckert är för lågt och kör upp till en viss nivå och som gå på tomgång där emellan. I värsta fall får man väl gå ner i pumprummet och dra i gång den några gånger per dag.

Det behöver ju inte funka "perfekt" vid strömavbrott, men åtminstone så folk kan spola i toa och laga mat på stormkök utan att konka runt på dunkar. Om det inte är tryck nog för att duscha tycker jag att det är en ok brist då det ju ändå inte finns ström för att producera varmvatten ute i medlemmarnas värmepannor.

/Ivar

Ett elverk på 12 kVA för 50 k är inte speciellt dyrt idag, snarare tvärtom. Men det kanske är ett kina-verk. Likaså tycker jag inte 30 k för arbete och material för resterande är så farligt. Det är lite jobb för en installatör, det ska bland annat anordnas och mätas jordtag samt uppgifter som ska lämnas till elnätsägaren. Pumpar brukar normalt inte vara så extrema på startström och går (oftast) lättare att starta med elverk än man kan tro. Men jag kan inte heller veta säkert med just er pump. Jag skulle ändock ifrågasätta detta gentemot er elektriker, som ni kallar för expert.

Det är också den lösning jag skulle välja, för att slippa böka med rörsystemet och ha ytterligare pumpar etc.

foreman foreman skrev:
Ett elverk på 12 kVA för 50 k är inte speciellt dyrt idag, snarare tvärtom. Men det kanske är ett kina-verk. Likaså tycker jag inte 30 k för arbete och material för resterande är så farligt. Det är lite jobb för en installatör, det ska bland annat anordnas och mätas jordtag samt uppgifter som ska lämnas till elnätsägaren. Pumpar brukar normalt inte vara så extrema på startström och går (oftast) lättare att starta med elverk än man kan tro. Men jag kan inte heller veta säkert med just er pump. Jag skulle ändock ifrågasätta detta gentemot er elektriker, som ni kallar för expert.

Det är också den lösning jag skulle välja, för att slippa böka med rörsystemet och ha ytterligare pumpar etc.
Sant 50k för ett 12KVA elverk är ju billigaste möjliga (DUAB mdg12s-3 12 kVA Diesel), vi var mest överraskade över att det behövdes ett så saftigt. 30k för installation och övrigt matriel är väl inte heller helt uppgåt väggarna men ganska mycket pengar. Jag är rädd för att om man köper ett "billigt" elverk och så dröjer det några år igen innan vi får ett långt strömavbrott så har det gått sönder när det väl är skarpt läge. Då har vi kastat 50 papp i sjön för ingenting. Vi kan ha det under tak och vindskyddat men inte varmt. Men om det funkar så är det ju den absolut smidigaste lösningen.

Det var inte jag som skickade underlag elektrikern, men jag kan gå ner i pumprummet och kolla märkskyltarna. Har för mig att det pratades om 5kW och 10x märkströmmen i startström.

Är pumpen på 5 kW, ja då behöver du ett elverk uppåt 12 kVA, så det är nog inte helt fel räknat.

Med det priset skulle jag nog fundera på om det är värt det. Då ni ändå har en reservoar med vatten så finns det ju ändå vatten så att det räcker ett tag. När det är strömavbrott minskar ju också behovet av vatten då folk oftast inte gillar att bada/duscha i kallvatten. Tvätt/diskmaskin funkar ju inte heller. En toaspolning har man ju också i toatanken. Så den mängd vatten som behövs är nog rätt begränsad. Bättre att alla medlemmar i föreningen ser till att de har lite vattendunkar hemma så kan de ta bilen eller gå till reservoaren och fylla på.

Sedan är ju också frågan om det verkligen behövs ett system med reservkraftsomkopplare. Om det enbart är en eller två pumpar som ska kunna köras på reservkraften, kan man kanske ordna det på enklare sätt med exempelvis uttag och stickproppar.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Sedan är ju också frågan om det verkligen behövs ett system med reservkraftsomkopplare. Om det enbart är en eller två pumpar som ska kunna köras på reservkraften, kan man kanske ordna det på enklare sätt med exempelvis uttag och stickproppar.
Sant, reservkraftsomkopplaren i sig ger ju minimalt med mervärde, fördelen är väl at "allt funkar precis som innan" med styrning etc. Att gå ner och flytta en tre-fas handske från ett uttag till ett annat är ju en minimal insats jmft med resten.
Det var så uselt väder i går så jag orkade inte knalla ner och titta hur det är kopplat, kommer inte ihåg hur feedbacken på trycket från hydroforerna är kopplat men jag har för mig att allt går via en fast installation på väggen så ska det bli automatiskt så är tyvärr lite mer än att bara sätta på en kontakt på sladden till pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.