Byggahus.se

Alternativ till klinkers i tvättstuga och pannrum

1. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem
    Golvbrunnar skulle jag inte bekymra mej så mycket om ... läcker dom så rinner vatten alltid neråt och skadar inget så länge det inte är stora mängder. Vi har kvar våra från 1938 men bara i källaren ;).
    Klinkers behöver inte vara den dyrare alternativ.
    Jag vet inte om flyttspakel + platon+ plastmatta+ golvlist blir billigare än fästmassa+klinker+fogmassa. Får du tag i billig klinker under 200kr så det kanske går jämt ut som för plastmatta+platon. Estetiska krav är väl inte så höga när det gäller tvättrum så man behöver inte titta på dom trendigaste stora plattor för 500kr och uppåt. Plastgolv i pannrummet? Vad eldar du med?
    Är golvet inte som berg-dalbanna så kanske kan man justera ojämnheter med klinkerfästmassan medan man lägger plattor utan att använda flytspakel. Du får en hållbar klinkergolv som är mest lämplig i en källare för den andas genom fogarna. Köp lagom stora plattor så blir det lättare att lägga dom någorlunda jämt även på något vågig underlag ;).

Plastmatta på platon kan bli alldeles för mjuk att ställa tyngre saker , dom kan trycka in djupa spår i sån underlag. Där under mattorna kommer  så småningom fukt när golvet andas och den ska evakueras genom speciella golvlistor som kostar en slant också. Bra och slitstark plastmatta är inte gratis heller och dom billiga mattor håller bara i ett sovrum men när man går i grusiga skor så slits dom snabbt och fult. Nästa köpare river dom slitna mattorna ut , det första han gör, kan jag gissa, så det blir ingen + vid försäljning.

Så gott som hela källare hos oss har ljus klinker på golv som är lagt 1938 och på 70-80 talet. Allt ser ut som nytt och bara färgvalet och monster avslöjar ålder. Det är faktiskt det mest hållbara alternativ och kan ge ett tvättrum en stor lyft ... därför  propagerar jag för denna lösning :).

Vill du komma undan billigast möjligt så kan du slippa betongen och pensla på en medel så att det inte dammar ( vattenglas som används till detta finns att köpa ). Betonggrå slipat golv är rätt populärt nu som golvyta.... och sen kan du vänta på bättre tider att lägga klinker på ;).
    Mitt råd är att räkna på hur mycket mattorna + tillbehör  kostar och kolla om du kan få det lika billigt med klinker. Skulle inte förvåna mej att det kan bli så om du hittar rea-klinker . Underarbetet = slipa bort gammal färg är ju lika vid båda alternativen.
    gaia

2. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Re: Alternativ till klinkers i tvättstuga och pann

Ja, plastmattan lägger man snabbt ( en eftermidag?) och också sliter snabbt, klinkers tar längre tid att lägga ( en helg)och en evighet att slita ;).

Som jag resonerar ang. byte av en gammal gjutjärnsbrunn .... I mitt källare är bara brunnar och rör inomhus av gjutjärn, under huset ligger rör av glaserat keramik och dom rostar ju inte :). Jag låter mina rostiga brunnar vara som dom är . Det ligger fina rostfria galler ovanpå dom gamla och jag ser ingen anledning att gräva i det :).
    Och vilka skador för man i huset om källarbrunnen läcker?
    För resten så kan du inte ha plastmattan i pannrummet om du eldar med ved, pellets - den är bränbart och opraktisk, tycker jag och dom flesta skorstensfejare ;D.

Du ska inte känna dej tvungen att lägga klinker bara för att jag tycker att det är praktiskt, tålig, mest lämplig golv i en källare och kanske också lika dyr som plastmatta på platonmatta som du vill ha.
    Jag ville bara att du ska vara medveten om för- och nackdelar med plastmattan i en källare innan du väljer bort klinker :)
    gaia

3. C
    Medlem · 190 inlägg

Cockaby

Medlem

Var det inte mycket snack här innan om att lägga trätrall i tvättstugan? Kanske inte lika intressant i pannrummet om man eldar men annars kan det ju vara ett alternativ. leta bland ämnena här så ska du nog hitta nåt om trätrall i tvättstugan.

4. S
    Medlem · 16 inlägg

soa

Medlem

lägg inte trätrall i tvättstugan! omöjligt att rengöra eller beror hur mycket damm du tål:) men det blit ju mycket damm och då samlas ju bakterier där så det är inte att rekomendera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.