Byggahus.se

Alternativ till impregnerat trädäck?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Skall bygga balkong ca 3X 6m på övre våningen på min suterrängvilla. Jag skulle helst vilja slippa impregnerat trädäck eftersom det blir fult och kräver underhåll. Dessutom vill jag inte hålla på och palta med träolja nära min vitputsade fasad. Helst skulle jag vilja ha en betong konstruktion, men den blir både komplicerad och dyr. Balkongen måste det stå på pelare ca 3m höga. Horisontella krafter kan tas upp genom fästjärn i väggen.
    Har någon provat följande:
    Bärande konstruktion i limträ (billigt på Byggmax).
    Ovanpå detta lägger jag råspont 22mm, OSBskiva ca 16 mm och sedan ett vattentätt membran. Ovanpå membranet lägger jag WAB fibercementskiva och sedan utomhus klinker alt skiffer.

Kan det vara ett alternativ för andra som tröttnat på impregnerat trä? Styva upp befintligt däck med fler reglar, lägg på OSB för att styva upp och sprida lasten,lägg på något tät skikt för att inte fukt skall tränga ned till OSB och ovanpå detta en fibercement skiva för att få ett "dött" underlag för utomhus klinker/cement plattor.

Har någon provat något liknande?
    Kommer det att fungera?
    Om man hittar billigt utomhusklinker och fibercement skivor behöver det inte bli speciellt dyrt.

Comments anyone?

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
  3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Jag hade inte blandat in nån OSB i en sån konstruktion....

4. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för bra synpunkter.
    Kanske är det klokt att undvika OSB... Tänkte mest på att få distans i Sandwich konstruktionen, men kanske är risken för att det suger fukt för stor. Ströläkt med cc 200? Det känns som att det är viktigt att "plattan" blir styv. Pris och vikt är andra viktiga faktorer...