Byggahus.se

Alternativ till ett modernt värmesystem med direktverkande el

1. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Jag behöll effekterna, men vi tog bort ett par radiatorer för L-L-värmepumpen jobbar som mest, i hallen och matrummet. Och ett i vardagsrummet där vi har soffan. Och i tvättstugan där vi har frånluft, så där drar ju in varm luft från resten av huset, och man är inte där så mycket. (Jag lämnade såklart kablarna bakom ett lock, men jag än så länge inte upplevt någon vinter där de saknats.) Sen kan jag tillägga att våra gamla radiatorer var dimensionerade efter 2-glas-fönster från 1974...

Det var mer problematiskt att de nya radiatorerna var mycket mindre, ett jättejobb att försöka återskapa tapeter på de release en väggen som var bakom de hemma och större radiatorerna...

• Laddar…
  2. O
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar. Vi har kvar original 2-glasfönster så det kommer nog behöva eldas på lite extra. Funderar också på att skippa radiator i tvättstugan eftersom jag planerar sätta in forcerad frånluftsventilation där.

3. V
    Medlem · Nivå 4
    Återupplivar ca 1år senare med liknande fråga.
    Har llpump men svärmors rum är längre bort håller vettig temperatur dagtid. Men nattetid med dörren stängd går det under 18 grader så tanten fryser. Lättskrämd på köpet så öppen dörr blir inte bra om vi råkar gå förbi hennes rum tex.
    Termostat till vänster önskas så hon slipper krångla intill väggen samt utan touch och diverse wifi styrningar. Ratt eller knappar är vad damen behöver.
    Fönster 70tal och rum på 9kvm enligt gamla ritningar (var innan det reglerades pga snedtakshöjd)
    Är just nu något platt bränna damm element som inte passar alls.
    Önskar fast element som inte eldar sönder alla miljontals blommor hon har :)
    Stor önskelista men vad kan tänkas passa tro?
    Just de hon själv har önskemål att slippa nuvarande element och ha en fejk brasa. De drar väl lika mycket? Samt är de verkligen säkra att ha förlängningssladd till? Den hamnar då längre in i rummet.

4. H
    Medlem Nivå 3
    Hej , Det är väl som du säger att desto mer intelligens så låser man in sig i ett hörn. Jag skulle nog dela upp problemet lite. Desto fler radiatorer i samma rum eller rumsdelar så skulle jag nog satsa på helt passiva element utan reglering och centrala styra den zonen och kanske ta med sovrum på samma plan.
    Enstaka element i små rum , element med termostat satt på +18

5. G
    Medlem Nivå 3
    Du är helt ute i fantasiernas värld. All direkt elvärme har100% verkningsgrad och i ett stenhus gör nattsänkning knappast någon nytta. Värmespikar är inte kostsamma i ett värmetrögt hus.
    Behåll de element du har och sluta tro på tokerier.
    Du vill ju inte veta av de goda du fått i tråden och då finns ju faktiskt inte mycket att diskutera.