Byggahus.se

Alternativ till cellplast för att isolera uterumsgolv

1k läst  17 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Hej forum! Vi bygger uterum och ska isolera golvet under trallen. Rummet kommer att vara -25 ibland och +35 ibland.

Standardlösningen verkar vara cellplast, men jag väljer gärna ett annat alternativ. Det är nära marken så det blir en del fuktpåfrestning (även om marken är väl dränerande och relativt torr). Söderläge.

Jag kollar på isolering som kan ge och ta fukt utan att ge mögelproblem - cellulosa eller hampa?

Har Googlat men inte hittat något, är tacksam för bidrag av erfarenhet, tankar och idéer.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Varken hampa eller cellulosa tål fukt.

Cellplast är det lämpligaste materialet, även ur miljösynpunkt där. Varför vill du inte använda cellplast?

Annars finns det cellglas eller keramiska kulor typ Isodrän som alternativ.

Du kan lägga en diffusionstät plast mot marken och isolera det som en krypgrund om du vill, då behöver du något som håller isoleringen uppe t.ex. asfaboard

• Laddar…
  3. optimum
    Medlem Nivå 9
    Förslagsvis XPS

EPS eller vanligen kallad frigolit är perfekt för möss att bygga bo i.
    Dessutom drar den till sig fukt.
    Sådant ska man undvika.

XPS används oftast till som markskivor och drar inte till sig fukt och mössen tycker inte om det materialet.

Jag har själv gjort uterum med ny altan där golvet isolerats med XPS. (oftast blå eller rosa skivor)

Och tacksamt har jag fått det tipset här på Byggahus forumet.

• Laddar…
  4. M
    Husägare · Nivå 8
    På vilket sätt då? Att det går åt minst energimängd vid tillverkningen (känns ganska rimligt)? Men det finns ju andra aspekter. Jag rev förra året (i en friggebod) två väggar som var isolerade med cellplast och trots att jag aktivt försökte undvika det var det omöjligt att det inte blåste iväg små plastfragment. Detta känns ju mindre lyckat med tanke på allt prat om mikroplaster. Allt som byggs kommer en gång rivas, och jag misstänker att rivningen oftast kommer ske ganska "hårdhänt".

Vad är poängen med att isolera ett golv i ett utrymme som inte värms upp på vintern?

• Laddar…
  5. optimum
    Medlem Nivå 9
    Du har nytta av isoleringen på vår och höst då du troligen vill kunna använda uterummet utan att bli kall om fötterna och att det kyls ned underifrån.

Suttit i hela kvällen i vårt uterum idag och vi har haft 16 grader men golvet känns bra.
    Isoleringen kostar så lite och värd så mycket.

• Laddar…
  6. M
    Husägare · Nivå 8
    Jag går nästan alltid i tofflor, även inne. Men okej, då förstår jag. Gäller bara att hitta rätta typ av isolering då.

• Laddar…
  7. optimum
    Medlem Nivå 9
    Sådan här isolering har jag använt.
    XPS köpt på Byggmax och finns på de flesta byggföretagen

upload_2019-8-18_7-18-24.png

8. M
    Medlem Nivå 5
    Vilken tjocklek har du på isoleringen?
    Och kan du beskriva kort hur lagren ser ur för er?
    Mark-golv

Vi är ute efter något sådant. Har nu enkel trall ovanpå marken. Ca 20cm.

9. optimum
    Medlem Nivå 9
    Hej

Vi har reglar i två lager 45x145 och 45x120 där undre lagret ligger på cementplattor
    Isoleringen har vi lagt på träribbor skruvade nedtill på övre lagrets reglar så vi har ett litet mellanrum upp till trallen
    Isolering valde vi 50 mm och har ett lager.
    Skivorna får skäras lite på ena sidan för att passa i avståndet mellan reglarna om man kör med cc600 mm
    Ovanpå detta ligger sedan trall 28x145 hos oss.

Ungefär så här
    Grå stenplattor sedan reglar och blå är XPS och gult trall

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-8-19_12-30-45.png

10. H
    Medlem · Nivå 6

Titta på cellglas om du inte vill ha cellplast, http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/cellglas/. Finns som skivor eller som löst kross. SKivorna har mycket god bärighet.

11. M
    Medlem Nivå 5
    Tack! Vi har ca 70mm till dörren så vi avser lägga vindpapp på befintlig trall, sen 50mm isolering och sedan ”något” golv på det.

Hur stor blev skillnad på temperatur och fukt i rummet i övrigt?

Just nu funderar vi på om det går o lägga playwood rakt på xps och sedan heltäckningsmatta eller om det finns risk att skivorna slår sig?

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Du kan lägga skivor direkt på XPS det kommer funka. Det kan svikta lite men det är också mjukare att gå på

13. optimum
    Medlem Nivå 9
    Risk för knarr.
    Ingen aning då vi inte hade något uterum där förut.
    Men nu med lägre temperaturer ute känns det klart värt att vi isolerade golvet.

Uterum Willab Garden WG40 (förlängd sommar) Enkelglas typ energiglas som verkligen fungerar bra. Håller värmen förvånansvärt bra. Första året så det ska bli intressant att se hur vi klarar hösten med kallare väder.
    Tak med 16mm skivor bör hjälpa till lite. Har även en gasolvärmare med fläkt och ska bli kul att se hur vi klarar lägre temperaturer.

14. M
    Medlem Nivå 5
    Funderar på om vi också skulle regla in cellplasten med lika tjocka reglar som isoleringen.
    Då kan vi skapa en plattform att skruva fast skivorna på och samtidigt få stabilitet.

Hur mkt tappar man i isoleringsförmågan?
    Trä isolerar sämre men det är kanske försumbar i detta fallet?

Då blir ovanifrån
    Playwood
    Isolering 50mm / regelverk ca 1200 cc
    Vindpapp
    Gamla trallgolvet ca 20cm från marken.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Regla cc600 eller skippa reglar. Det går att skruva genom cellplasten med långa skruvar också

• Laddar…