Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Alternativ styrning Bahco ACJ elvärmeaggregat

1. A
    Medlem · 57 inlägg
    Hej!

Har nyligen flyttat in i ett Boro-hus från 1989 med ett luftburet värmesystem av typen Bahco ACJ med tillhörande Minimaster ACF FTX system.
    Luftvärmeaggregatet tar in uteluft som förvärmts av FTX:en samt en cirkulationskanal och har en termostat för att avgöra om luften som ska pumpas ut har tillräckligt hög temperatur eller inte. I det fall luften är för kall värms den upp av ett en elpatron (3 st värmeslingor) på 6kW som går på 3 faser.

Jag skulle vilja göra denna uppvärmningen mer flexibel genom att koppla den till mitt Tellstick Znet v2 system för att möjliggöra scenarior som:

I) Styra till och frånslag baserat på avläsning av temperatur i något utrymme i huset där jag placerat en termometer snarare än av termostaten som är inbyggt inne i aggregatet
    II) Om man är borta en längre tid under den kalla årstiden vill man kunna slå på värmen strax innan man kommer så att det är 20 grader i huset. Onödigt att ha 20 grader hela veckan.
    III) Sätta igång elpatronen några timmar innan man kommer hem från jobbet för att få upp temperaturen i huset.

Jag är medveten om att det finns teorier som säger att man inte vinner något på att sänka värmen då det kostar lika mkt eller mer att värma upp från kall temperatur, men det intressanta är HUR det skulle kunna gå att lösa. Behöver inte betyda ATT jag gör det :)

De fjärrströmbrytare jag sett tål en max-effekt på runt 2kW som mest, och inte heller strömbrytare för 3-faser.

Bifogar kopplingsschema.

Har fått in två andra tips på lösning som jag inte vet om de fungerar eller har svårt att värdera....

1) att använda nattsänkningen (har dock ingen aning om hur man kopplar in)
    2) att sätta potentiometern på 16 och sedan parallell-koppla en extern brytare över denna. Antar att det är ingång 3 och 4 i nedre plinten på styrkortet... Tror jag??

Alla tips, råd och förslag tas tacksamt emot! Är det rentav någon som gjort något liknande.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20171013-082922.png

2. T
    Medlem · 1 inlägg

TomSav

Medlem
    Hej!

Jag går i precis samma funderingar. Flyttade in i ett hus från -87 för några veckor sedan, och är speciellt intresserad av att styra nattsänkningen med Z-wave systemet. Har införskaffat ett potentialfritt relä som jag tror kan användas, men har inte kommit till skott med inkopplingen ännu.

Har du själv gjort några framsteg utanför denna tråd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.