5 412 läst · 88 svar
5k läst
88 svar
Alternativ för ytterhörn gips utan kantskydd? Hur görs i nyproduktion?
Hur gör ni andra, och hur görs det i t.ex. nyproduktion när det är ytterhörn på väggar t.ex. i anslutning till trappa, ytterhörn på badrum, hallväggar etc.
Sätts det alltid kantskydd för att få det snyggt? Rent funktionsmässigt känns det lite onödigt arbete att spackla in dessa när man använt tex hårdgips/ultraboard som i sig står emot smällar bra.
Kantskydden i plåtprofil har ju en plåtkant som inte spacklas in utan endast målas över, ser detta verkligen hem-aktigt ut eller mer typ kontorslokal?
Blir det "ok" om man mycket lite snedskär kanten med gipshyvel?
Något annat tillvägagångssätt för att få en snygg ytterkant?
Sätts det alltid kantskydd för att få det snyggt? Rent funktionsmässigt känns det lite onödigt arbete att spackla in dessa när man använt tex hårdgips/ultraboard som i sig står emot smällar bra.
Kantskydden i plåtprofil har ju en plåtkant som inte spacklas in utan endast målas över, ser detta verkligen hem-aktigt ut eller mer typ kontorslokal?
hänger inte med, varför vill du inte sätta en i papp?B bygges skrev:Hur gör ni andra, och hur görs det i t.ex. nyproduktion när det är ytterhörn på väggar t.ex. i anslutning till trappa, ytterhörn på badrum, hallväggar etc.
Dels extra arbete att spackla in dessa på vissa hörn som inte är utsatta för slag, men det kanske inte finns annat sätt att få till snygga hörn? En målare har på ett ställe, vad det ser ut som, fasat ett hörn diskret (1-2 mm) och det ser rätt ok ut.O oliven1 skrev:
Sen har jag ett antal ytterkanter med ny gips runt bl.a, altandörrar där det blir aningen jobbigt att spackla in dem då gipset endast är ca 70 mm brett innan det går emot karmen till altandörren.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 689 inlägg
Alltid inspacklat hörn. List om du inte vill spackla
Jag har testat lite olika. Att spackla in hörnlist https://www.hornbach.se/p/hornskydd-norgips-hs-29-2450mm/5509171/, är det som kräver minst jobb för att få ett fint resultat, enligt mig. För mig har användandet av hörnlist inte så mycket med stöttålighet att göra, utan estetik.
Blir hörnen snygga med stål? Till skillnad från kantskydden i papp/plast är det ju en utbuktning som inte spacklas över, inte risk detta syns genom färgen?O OTGI skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 525 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 525 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 689 inlägg
Utan skydd och lite dammsugare eller lära gå bilar runt hörnen så blir det fort mer jobb än att sätta dit hörnskydd från början.
Men det kan ändå finnas hörn och andra delar där man bedömer att risken för smällar är låg och då var min undran om det går att få till snygga hörn utan kantskydd. Hur gjorde man förr i tiden innan aquabead? Tapetsering? Pappremsa?A Argastesnickaren skrev: