Byggahus.se
Hej! Har ett biorum i källaren där projektorn hamnade precis bakom taklampan. Det finns idag inget lamputtag utan ledarna kommer direkt ur taket. Taket är nedsänkt ca 30mm med tretex och runt kablarnas utlopp är det ett hål i fiberskivan på ca 40mm i diameter.

Skulle gärna vilja ha lampan bakom projektorn och jag är nyfiken på vilka alternativ som skulle kunna vara godkända. Kopplandet ger jag mig inte på själv men vill gärna vara lite påläst. Utgår från att ett utanpåliggande uttag vore det enklaste, men om möjligt vill jag gärna undvika en lamppropp som bygger.

Finns det utanpåliggande takuttag avsedda för att skarva kablarna och låta dem gå ut på sidan av uttaget och dra vidare till ett annat?
Eller är det ok att skarva med wago i de lilla utrymmet som finns i taket och sätta ett sånt doslock med uttag för kabel? Just den lösningen skulle ju bli väldigt elegant rent visuellt men den typen av skarvning kanske kräver att takdosa finnes?

Tack på förhand!

Matas denna kopplingspunkt med kabel eller FK i rör?

Är det en kabel, och om den inte går att byta, så behöver den skarvas på plats. Detta måste göras i en kopplingsdosa. Så en ROT-dosa eller dylikt behöver monteras på plats. Du nämner ifall man kan vidarekoppla från en utanpåliggande lamputtag men jag antar att syftet är just en dosa att koppla i? (Annars går det bra.)

Är det FK i rör kan du se på möjligheten att skarva på en slang och dra i längre ledare i röret som når fram till nya platsen.

Det sista alternativet kräver att man kan nå den nya platsen dold ovanför takskivan. Är det ett kort avstånd och ingen regel i vägen så kan det gå att fiska fram en slang. Men man kan också gå över från infälld dosa till utanpåliggande kabel med en näslock.

På den nya platsen kan man sedan montera en infälld dosa och en lamputtag som inte bygger någonting. Om den dock matas med utanpåliggande kabel så bygger den en centimeter.

Att skarva och stoppa in i taket inget bra , däremot så kanske du vill kunna släcka lyset och ha projektorn i gång , då blir det en ledning till fram i taket , finns utvändiga takuttag och ett vägguttag intill , elektrikern har det på sina fem fingrar hur det går att göra

Det är FK, troligtvis i rör. Originaltaket är belagt med glasfiberväv så det ser ut som att tändtråden och nollan är ingjutna i taket, men dem bör gå i ett rör som slutar jämns med taket. Projektorn får ström från ett vägguttag och berörs inte av taklampans matning. (y)

Första alternativet syftade till att ett utanpåliggande uttag monteras framför projektorn på den plats lampan sitter idag,
sedan kopplas en lampsladd med propp in i uttaget och dras bakåt i kanal förbi projektorn till lampans nya placering.
Bakom projektorn gör det inget om det bygger lite men där kan ju kablarna gå direkt in i armaturen utan uttag.

Det var just ett utanpåliggande "uttag utan uttag" jag tänkte på, om man kan formulera det så.
Där FK:n går in i plint och en lampsladd kommer ut på sidan och sedan går bort till lampan. Finns sådana?
**Edit: En utanpåliggande kopplingsdosa kanske vore den rätta benämningen?**

Utrymmet ovanför takskivan är ytterst begränsat så en utanpåliggande lösning måste till, annars hade det varít väldigt snyggt med dold el. Utrymmet är nog dessvärre för grunt för att montera en dosa i så det går tyvärr också bort.

Se bifogad bild, även om den är lite otydlig.
Tack för snabba svar!

• 20190519_132105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Småhusägare skrev:
Det är FK, troligtvis i rör. Originaltaket är belagt med glasfiberväv så det ser ut som att tändtråden och nollan är ingjutna i taket, men dem bör gå i ett rör som slutar jämns med taket. Projektorn får ström från ett vägguttag och berörs inte av taklampans matning. (y)

Första alternativet syftade till att ett utanpåliggande uttag monteras framför projektorn på den plats lampan sitter idag,
sedan kopplas en lampsladd med propp in i uttaget och dras bakåt i kanal förbi projektorn till lampans nya placering.
Bakom projektorn gör det inget om det bygger lite men där kan ju kablarna gå direkt in i armaturen utan uttag.

Det var just ett utanpåliggande "uttag utan uttag" jag tänkte på, om man kan formulera det så.
Där FK:n går in i plint och en lampsladd kommer ut på sidan och sedan går bort till lampan. Finns sådana?
**Edit: En utanpåliggande kopplingsdosa kanske vore den rätta benämningen?**

Utrymmet ovanför takskivan är ytterst begränsat så en utanpåliggande lösning måste till, annars hade det varít väldigt snyggt med dold el. Utrymmet är nog dessvärre för grunt för att montera en dosa i så det går tyvärr också bort.

Se bifogad bild, även om den är lite otydlig.
Tack för snabba svar!
Du kan skära ur takskivan precis så en dosa kan monteras i det riktiga taket så tjänar du in skivans tjocklek. Snyggast vore nog att byta FK mot kabel som bara kommer ur röret och går utvändigt till nya placeringen. Sen kan du spackla igen hålet där med latexfog och måla över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.