Byggahus.se

altantrappa, räkna och vinklar

1. N
    Medlem · västmandland · 61 inlägg

nordstrommm

Medlem
    hejsan, har ett lär-mig-under-byggets-gång projekt och har nu kommit till trappan.
    Ska ha en lång öppen trapp med sned avslut (se bild) men har väldigt ojämn mark så vart ska man
    börja, så lite gräva ner som möjligt.
    Finns det något räknesätt för att få veta djup/höjd och på sådant sätt få veta antal steg, framförallt när de är ojämn mark, kanske olika antal trappsteg?
    samt är det någon som har tips på hur man får bra avslut? har tyvärr inga mått på utstickaren men finns det någon vinkel som brukar bli snyggare än andra i detta fall?
    vilken konstruktion använder du dig av som är lätt att få ihop?

All hjälp uppskattas!

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Jag är inte helt hundra på att jag förstår hur du menar..
    Är det en ritning ovanifrån vi ser?

Höjden mellan varje steg brukar idealiskt ligga runt 17-18 cm. Mindre ger en utdragen trapp. Högre gör att trappan upplevs som brant och svår att gå i för ex. barn/äldre.
    Ojämnheten löser man ju oftast genom att man får gräva ner ena sidan något, samtidigt som andra sidan får lite luft under (kanske får man fylla på/höja marken lite där).

Trappor i hörn är svåra, i synnerhet vid för skarpa och korta vinklar. Det ser sällan riktigt bra ut, och ingen kommer att välja att gå där. Då är två separata trappor bättre, eller att man bygger en avsats för ex. plats för en blomkruka eller liknade.

Var det något sådant här du undrade över?

3. N
    Medlem · västmandland · 61 inlägg

nordstrommm

Medlem
    Läste någonstans att höjd som du skriver mellan 17-18 cm kan tänka mig att en 170x45 regel blir perfekt. Och djupet minst 250cm kanske mer om man vill kunna sitta.
    Bildens smalare streck ska föreställa trappan, förstår vad du menar med svårt o få bra när den blir vinklad mot en. Skulle ha tänkt på de när man la reglarna till altanen så de blev en längre utsvängning. Är säkert max 1m som är "extra altan", utåtsvängen så kan tänka mig att de första trappsteget blir väldigt fjuttigt hm...

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Kör du med 28x120 trall, så fungerar 2,5 bredd (30cm) bra som plansteg.
    Och 45x145mm + 28 mm ger bra steghöjd.
    Sedan får du anpassa lokalt efter förutsättningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.