Ett enfamiljshus vid skymningen med gräsmatta och ett bordtennisbord på uteplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enfamiljshus vid skymningen med gräsmatta och ett bordtennisbord på uteplatsen.
Skapa konto
Husfasad med takpannor, dörr, belysning, glasbord, stenplattor, gräs och längst ned en svart sladd.
Skapa konto
Enfamiljshus med gräsmatta och pingisbord utomhus i skymningen.
Skapa konto
Ett enfamiljshus med belysning, takpannor, asfalterad gångväg och ett runt bord.
Skapa konto
Ett hus, trädgård vid solnedgång, stenlagd gångväg, trädäck, omkullvält trädgårdsbord, grus, häck.
Skapa konto
Hallå på er!

Till våren är det dags och altan ska byggas. Har velat fram och tillbaka om man ska leja snickare eller göra det själv men är mer och mer inne på försöka mig på det själv.

Som ni ser på bilderna så ska vi bygga längst hela sidan av huset där ena delen av grunden består av gräsmatta och andra en gjuten uteplats som vi vill bygga altan över.

Jag vill inte fästa bärlinan i fasaden, dels då det verkar bli mer jobb men också då vi vill undvika gräva ut så mycket och har svårt att få in grävmaskin i trädgården.

Har ni några tips på hur vi lättast ska bygga den? Om vi bör använda marksten eller plintar och hur bärlinorna bör ligga? Altanen ska vara i markplan och upp till putsfasaden är det 8cm från mark på den gjutna uteplatsen och om vi går lite över fasaden så kan man lägga upp till ca 10.5cm och lämna 2cm marginal för att kunna öppna dörren.

Går det få till utan att behöva ta bort uteplatsen och som sagt hur hade ni pusslat ihop det? Jag har markerat lite på bilderna hur den är tänkt att gå.

Stort tack på förhand och ursäkta för eventuellt dumma frågor, glad amatör som vill lära sig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.