Hejsan.
Upptäckte att det måste ha slagit slint i huvudet på mig när jag reglade upp för altan. Istället för cc 60 så har det på vissa ställen blivit cc 62. Nån ”sakkunnig” som kan yttra sig ifall man ska behöva lägga svett och tårar på att göra om eller om det bara är att ta en bira och köra på. Spontant känns det ju inte som att typ 3% längre cc borde göra så värst mycket, men det svider lite att det inte är enligt boken.

Det enda problemet är om du har så långt att du behöver skarva (längre än 5,40)
Då kommer du behöva kapa brädorna för att skarven ska hamna mitt över regeln.
Alternativt skruva dit en spillbit regel just där skarven hamnar.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det enda problemet är om du har så långt att du behöver skarva (längre än 5,40)
Då kommer du behöva kapa brädorna för att skarven ska hamna mitt över regeln.
Alternativt skruva dit en spillbit regel just där skarven hamnar.
Hej och tack för ditt svar.
Jag har satt en ”mittfris” så det kommer inte bli några skarvar, så just den biten är jag rätt lugn på (va precis ute och dubbelmätte 😅)
Mest orolig att det inte ska kännas stabilt eller uppleva svikt när trallen suttit några år.
Mvh

• Gilla
ostling
  • Laddar…
Noll risk för det, du kan va lugn

• Gilla
Bobbobula och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Noll risk för det, du kan va lugn
Tack, precis vad jag behövde höra! 😄
Normalt sjukt pedantisk och noggrann, så får typ ångest när man felar åt fel håll 😅

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
K
Om du nu skulle vara orolig skulle jag inte lägga energi på att göra om, utan lagt en till skruvregel mellan. Så ditt CC mått halveras. Då kommer det bli sanslöst stabilt

B Bobbobula skrev:
Tack, precis vad jag behövde höra! 😄
Normalt sjukt pedantisk och noggrann, så får typ ångest när man felar åt fel håll 😅
Du gjorde, som jag brukar säga: "Exakt fel".
/W

7ender
Jag har cc 70 i ett par fack ovanför poolens teknikrum. Visserligen 28*145 trall, men det svajar inte alls.
Du kan med säkerhet slappna av.

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du gjorde, som jag brukar säga: "Exakt fel".
/W
Haha ja jag har väl insett att jag är en idiot som stommar för altan med typ bladmått 😁

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
K kniv skrev:
Om du nu skulle vara orolig skulle jag inte lägga energi på att göra om, utan lagt en till skruvregel mellan. Så ditt CC mått halveras. Då kommer det bli sanslöst stabilt
Ja då kan jag nog öppna parkeringsdäck för bil :) Kan väl iofs ”tjocka på” reglarna med en trallbräda så gör väl säkert det lite gott :)

B Bobbobula skrev:
Ja då kan jag nog öppna parkeringsdäck för bil :) Kan väl iofs ”tjocka på” reglarna med en trallbräda så gör väl säkert det lite gott :)
Svenskt Träs rekomendation är just att montera spikregel på ömsom sidor vid skarv.

H Huzzbutt skrev:
Svenskt Träs rekomendation är just att montera spikregel på ömsom sidor vid skarv.
Japp, kör stege så blir inga skarvar på trallen förutom på två ställen då det inte finns tillräckligt långa brädor, där har jag reglat på varje sida om skarv så det blir luftigt och fint. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.