Ska snart påbörja altanbygget och har tänkt mig en altan med räcke. Då det finns stor risk för takras vintertid skulle vi vilja ta bort räckena på hösten för att de inte ska gå sönder helt av snömassorna. Vi bor i norrbotten, så det brukar komma mycket snö.

Tänkte mig alltså en lösning där endast stolparna står kvar över vintern.
Finns det någon med någon smart lösning där man enkelt kan "haka" loss räckena?

• Gilla
stewed
  • Laddar…
Är ingen expert vill jag börja med att säga men mina spontana reaktioner är att det inte är barnsäkert att ta bort staketet och att altandörrar då ej får gå att öppna under vintern (eller så ligger altanen utan fallhöjd mot marken?) samt att jag själv skulle investerat i snörasskydd istället ;)

Men om man nu tänker på en lösning för att kunna lyfta bort staketet om du nu väljer detta alternativ, går det inte att ha en lösning som för en dörr som du hakar på? antingen sätta sådana fästen på båda sidor av en sektion eller ha ett "lås" på ena sidan? Om du förstår hur jag menar...

Snörasskydd låter så mycket enklare och säkrare :)

Snörasskydd brukar komma ned samtidigt som snön, och då bor jag bara i Västerbotten.
Grannen kämpar varje år att laga skydd och byta takpannor. I år så har vi svetsat på ett extra järn på krokarna så nästa år kommer nog bärläkten.

Balkskor är ju ett enkelt fäste för löstagbara staket. Det finns en modell med fästöronen invikta.

staket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske nått i denna stilen?
Bara trä på dom uppifrån och säkra med några skruv i stolpen under sommaren.
Tänk bara på att dom ska sitta ordentligt och är inget ja rekomenderar om det är en hög altan.

En sådan ide´har vi också haft. Enkelt och bra. Tack för din hjälp. Och nej snörasskydd är ingen lösning med tanke på snömassorna :)

Återkom gärna med bilder hur d bli :)

Har samma problem med takras som tryckt på altanräcket så det lutar utåt. Skulle vilja ha liggande ribbor men kommer inte på någon lösning på ett löstagbart räcke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.