Hejsan, sitter här och ritar på mitt bygglov. Tänkte att det är lika bra att ta med altanen då den gör ganska stor inverkan på husets utseende. Då dök ett problem upp som jag inte tänkt på. Kom och tänka på att det ställs säkert krav på räckets utforming och efter kort sökande hittade jag det. Minst 90 cm högt och oigenomträngligt om altan är 70cm över marken eller mer, vilket det blir.

Nu till problemet. Jag hade tänkt ett räcke av korstyp som inte är oigenomtränligt för barn. Anledningen till detta val är dels att det är snyggt och dels att det inte skymmer sikten så mycket när jag sitter och myser i soffan. Där uppstår problemet, jag vill ha ett räcke som inte skymmer sikten men som måste vara säkert så jag får bygglov för det.

Tänkbara lösningar som jag snabbt kommer att tänka på är. Plexiglas som jag inte tycker passar mitt hus. Det andra är att sänka altan, dock bara 20cm annars skymmer det fönstren till verkstaden i garagevåningen.

Har ni några ideér eller synpunkter?

Bifogar en bild på huset jag baserar mitt hus på, infogat på den faktiska platsen det är planerat till.

• simulering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att lägga räcke precis som du tänkt dig men sätta plexiglas innanför - då har du följt regelverket och plexiglaset kommer antagligen inte att synas vidare.

Skulle inte använda plexi om jag vore du! Macrolon och alla de olika polymererna är känsliga för repor och ger inte samma ljusgenomsläpp som riktigt glas. Det enda rätta är 4 x 4 mm laminerat glas. Då kan du vara säker på att slippa byra plexiskivor efter varje sommar! :)

Det går att använda polykarbonat plast. Ser ut som glas, men är plast.

Hur reptåligt är polykarbonatplast??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.