Vi ska börja bygga ett altanräcke med stående 45x45 ribbor, sedan en bit ovanför lägga överliggaren.

Nu behöver jag hjälp med att hitta bilder eller byggbeskrivning på vilka mått andra har använt vid bygge av sådant räcke?
Samt tips på vilken dimension av virke vi ska använda till de två vågräta reglarna som ska hålla fast ribborna?

Har sökt på nätet utan att hitta någonting. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Jag har en granne som just byggt ett staket med 45x45 som står i 45 graders vinkel. Alltså spjälorna lutar inte utan de är vridna så att ett hörn pekar utåt och ett inåt. Man får ju då skruva dem mellan två reglar vilket blir lite krångligare, men det blev jäkligt snyggt...

Fresve: Snyggt bygge! Vad har du för mått mellan ribborna samt mellanribborna och överliggaren?

Larsa: Har du någon bild på grannens räcke? :)

Jag kan fixa det, återkommer...

Jag har cirka cc 13 cm, vilket ger då ca 8.5 cm mellan varje ribba. Räcket är planerat att vara 110 cm högt enligt alla regler, och stolparna är totalt 150 cm långa.

Stolparna är exakt ett antal cm ner från trallen skruvade i golvreglarna, och sedan är den övre mellanribban exakt mitt vinkeljärn ner från stolpens topp, det var ett jäkla smidigt mått.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.