Altanprojekt - prästgård

26k läst  160 svar

Nästa tråd i Altan & uteplats
  1. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Hej alla,
    nu har det äntligen blivit dags att bygga ny altan till vår gamla prästgård, och jag tänkte försöka dokumentera projektet här för feedback och inspiration!

Den gamla altanen var murken, ful (trallen målad med brun täckfärg!) och alldeles för liten för att vara praktisk.

Vi tänker oss att den nya blir ett högre trädäck i mitten som når strax under altandörren, och betydligt djupare. På respektive sida ett lägre trädäck nästan i marknivå och med trappor upp till den högre altanen. På önskelistan står också att bygga in ett spabad i ett av de lägre trädäcken... Får väl se om det stannar på önskelistan eller blir verklighet! :)

/John

2. P
    Medlem · Nivå 8
    Intressant projekt. Ska bli trevligt att följa :Ddela med dig om hur det kommer gå hur stor är prästgården?:D

• Laddar…
  3. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Så där, efter några timmar med kofot och tigersåg var gamla altanen riven. Bärlinan som är bultad i stengrunden var helt fräsch och intakt, och får vara kvar. Den gamla altanen stod på fyra betongplintar som var helt intakta, så även de får vara kvar. Enda nackdelen är att de är nästan 3 meter från huset, så jag får se till att gå upp lite i dimension på reglarna. Tänker mig reglar som är 45x195 och bärlinor som består av dubbla 45x170 för att få det extremt stadigt...

• Laddar…
  4. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Jag har hunnit jobba ett tag på altanen redan innan jag började publicera här, så det kommer se ut som det går snabbt här i början! :)

Prästgården är ca 400 kvm, 600 kvm inkl källare.

• Laddar…
  5. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Även altandörren har gjort sitt och måste bytas ut... Tar gärna emot förslag på tillverkare av dörrar som kan bygga "tidstypiska" dörrar!

6. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Lejde bort grundarbetet... För lat för att skotta 100 kvm för hand... :)

Grus underst, sedan 70 mm markisolering och sedan singel ovanpå. Marken rör sig lite rent generellt, så med det underarbetet kör jag bara plintar som står löst på betongplattor. Enligt entreprenadfirman ska det tåla vilken tjäle som helst... Vi får väl se... :)

• Laddar…
  7. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Förberett för ett 130x130 cm spabad. Hamnar ca 50 cm ovanför trallen, så blir lämpligt med ett trappsteg upp.

8. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Några murkna fasadbrädor får man räkna med hitta när man bryter upp läkten... :)

9. P
    Medlem · Nivå 8
    "jesus" vad häftigt, skulle man kunna säga.
    600kvm låter som en dröm :)

10. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Första bärlinan på plats! Hade egentligen räknat på att använda 45x195 även för bärlinorna, men då skulle den färdiga trallen hamna för tight mot altandörren. Gick ner till 45x170 och kör dubbla så löser jag även skarvningen smidigt (varje bärlina är ca 7m lång).

11. C
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Härligt hus och grymt projekt!

12. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Hamnade snart i dilemmat gällande att montera altan mot fasadbrädor. Har sett en del "debatter" på forumet där några starkt rekommenderar att lägga altanen mot grunden så att fasadbrädorna går att underhålla efteråt utan att behöva riva altanen, medan andra tycker det verkar helt ok att låsa fast fasadbrädor genom att skruva bärlinan mot dem.

Jag ville ju ha altanen så nära altandörren som möjligt, vilket såklart betyder att fasaden skulle bli inlåst. Efter mycket funderande bestämde jag mig för att lösa det på detta sätt: eftersom många fasadbrädor ändå var lite murkna i nederkant (från tidigare fukt, torra nu), så kapade jag av de sista drygt 20 centimetrarna av alla fasadbrädor längs altanen. Där spikade jag istället upp två längsgående brädor. Trallen kommer därför att hamna under fasadbrädorna, vilket gör att jag kan underhålla dem utan problem. Strax ovanför skarven mellan de liggande brädorna och de gamla fasadbrädorna planerar jag att fräsa upp ett spår så att jag kan montera en dropplåt som leder ut vattnet på trallen.

13. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Även reglarna behöver skarvas. Valde att skarva med ett par spillvirkes-bitar på båda sidor.

14. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    Fler bärlinor börjar komma på plats...

15. John Vestberg
    Renoverare Nivå 6
    En hel del reglar börjar komma på plats nu! Känns kul när man äntligen börjar se resultat!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: