Det blir altanbygge till sommaren och efter att ha läst lite här så tänkte jag:
2 plintrader på 2 respektive 4 meter ut från fasad. Plintar indragna 50 cm från ytterkant altan. 6 plintar per rad —> 1.52m mellan stödpunkterna för bärlinorna.
3 bärlinor: i sockeln samt på plintraderna
Golvbjälkar cc strax under 60cm, dubbel fris och brutna hörn, 60 cm överhäng utanför yttersta bärlinan.
Samt räcke, kjol och två trappor ner till gräsmattan. Skissen är inte klar ännu men vad tror ni? Med en spännvidd på 2 meter behöver man, vad jag förstår, ha 45x195 som golvbjälkar. Känns konstigt att ha klenare bärlinor, men skulle det funka med 45x170? Är förmodligen inte ont om plats så 195
r går också.
/Glad amatör som försöker lära sig
2 plintrader på 2 respektive 4 meter ut från fasad. Plintar indragna 50 cm från ytterkant altan. 6 plintar per rad —> 1.52m mellan stödpunkterna för bärlinorna.
3 bärlinor: i sockeln samt på plintraderna
Golvbjälkar cc strax under 60cm, dubbel fris och brutna hörn, 60 cm överhäng utanför yttersta bärlinan.
Samt räcke, kjol och två trappor ner till gräsmattan. Skissen är inte klar ännu men vad tror ni? Med en spännvidd på 2 meter behöver man, vad jag förstår, ha 45x195 som golvbjälkar. Känns konstigt att ha klenare bärlinor, men skulle det funka med 45x170? Är förmodligen inte ont om plats så 195
/Glad amatör som försöker lära sig
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 266 inlägg
Vad har du använt för program för att rita altanen?
Bästa svaret
Förutsatt att jag minns denna rätt kan du ha 145 som golvreglar (orange) upp till 2,3m mellan bärlinor. Du har 2m.
Har du 145 som golvreglar kan du ha 145 för bärlinor också eftersom du har 1,5 mellan plintarna (grön). Är klent och onödigt dock och finns ingen anledning att köra klenare än 195.
Kör du 195 som bärlinor kan du gräva mindre och ha 2m mellan plintarna (blå).
Hur bred är altanen totalt? Fundera om du inte ska dela av den i två med fris i mitten så att du kan använda hela längder på trallen.
Har du 145 som golvreglar kan du ha 145 för bärlinor också eftersom du har 1,5 mellan plintarna (grön). Är klent och onödigt dock och finns ingen anledning att köra klenare än 195.
Hur bred är altanen totalt? Fundera om du inte ska dela av den i två med fris i mitten så att du kan använda hela längder på trallen.
Redigerat:
Ja är det där den berömda spännviddstabellen som många pratar om? Finns den att ladda ner någonstans?J Jotsat skrev:Förutsatt att jag minns denna rätt kan du ha 145 som golvreglar (orange) upp till 2,3m mellan bärlinor. Du har 2m.
Jag tolkar tabellen på samma sätt som du. Jag tänkte undvika att ligga på gränsen, men inte heller överdimensionera som en tok. Bärlinorna hänger ju ut en bit utanför utanför yttersta stödpunkterna och golvbjälkarna likaså, tänker att det motiverar lite grövre. Kommer ta hit en grävare som gör markarbetet och gräver plintrader så det är inte så mycket merjobb att ha 6 plintar (1.52 meter mellan) per rad istället för 5 (1.9 meter mellan). En kompromiss kanske är att köra 6 plintar och 45x170 (kan möjligen behövas för att hålla nere bygghöjden något) och sedan 45x170 på golvreglarna också. Men som du säger, det finns egentligen inga starka argument för att inte köra 195 på bärlinorna...
Altanen är 8.6m bred, bra tips med fris på mitten! Ska fundera på det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Jag skulle satt plintar närmast huset också för att inte sabba grundmuren
Plus på det! Vår besiktningsman klagade på att de skruvat i grunden på vårt hus (runt 1/3 av hela huset). Stör mig på det ofta. Dessutom sitter det så tight så risk att fasdapanelen ligger i blöt när det snöar eller samlas smuts och löv mellan.
Johannes Carlsson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Trä har sämre bärförmåga utomhus än inomhus, vilket kan vara bra att tänka på. Till golvbjälkar föreslår jag 45x170, till bärlinor 45x195. När man dimensionerar bärlinor bör man även kontrollera tvärkrafterna, inte bara nedböjningen. Idén med plintar närmast huset också är bra. Det sparar huset.
Håller med er. Kör 195 bärlinor, 145 eller 170 om du vill överdimensionera golvreglar. 28mm trall. Sätt gärna flytande, eller iaf under fasaden så att den går att underhållas. Kortla mellan reglarna mitt mellan bärlinorna. Skråspika reglarna i bärlinorna och fundera som sagt om du inte ska dela av. Jag kommer aldrig att lägga med skarv... Blir väldigt mycket snyggare med hela rader enligt mig!
Underskatta inte heller raka rader med skruvarna och lika avstånd från kanten på trallen. Gör mycket på totala intrycket. Snöre är din vän!
Underskatta inte heller raka rader med skruvarna och lika avstånd från kanten på trallen. Gör mycket på totala intrycket. Snöre är din vän!
Tack för många kloka tips! Då blir det 45x195 som bärlinor och 45x170 som golvreglar.
Vid kortling - sätter man dem sicksack i varje fack och skruvar i golvreglarna? Inte håller man väl på med vinkeljärn etc? (Bilden är alltså inte gjord i Sketchup...)
Hmm det där med plintrad närmast huset istället för bärlina i sockeln tåls att tänka på. Av allt jag läst är min bild att de flesta inte bygger flytande (därmed inte sagt att man bör göra så..) Sockeln i mitt fall är en betongbalk.
Frugan gillade utseendet med fris på mitten - mest troligt blir det så
Vid kortling - sätter man dem sicksack i varje fack och skruvar i golvreglarna? Inte håller man väl på med vinkeljärn etc? (Bilden är alltså inte gjord i Sketchup...)
Hmm det där med plintrad närmast huset istället för bärlina i sockeln tåls att tänka på. Av allt jag läst är min bild att de flesta inte bygger flytande (därmed inte sagt att man bör göra så..) Sockeln i mitt fall är en betongbalk.
Frugan gillade utseendet med fris på mitten - mest troligt blir det så
Du kan använda dolt montage.
https://www.byggahus.se/forum/threa...te-bara-foer-att-det-gar.339790/#post-3256046
Riktig trall 34x145 inga synliga skruvar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...te-bara-foer-att-det-gar.339790/#post-3256046
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktig trall 34x145 inga synliga skruvar.
Redigerat:
Stämmer! Sätt en spik i varje kortling bara så att den hålls på plats. Den kommer ingenstans... Vissa använder vinklar mellan golvregel och bärlina också vilket jag inte förstår. Relativt spik är det dyrt, det tar tid och ser inte vitsen öht jämfört med skråspikning av 4-5 tumsspik från varje sida. De böjs inte lätt direkt och "vrideffekt" fördelas av trallen och kortlingarna på alla golvreglarV Viktor_F skrev:Tack för många kloka tips! Då blir det 45x195 som bärlinor och 45x170 som golvreglar.
Frugan gillade utseendet med fris på mitten - mest troligt blir det så![]()
Mer tips, eller så här gjorde jag. Det kommer länk
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-direkt-pa-mark-utgraevning.324234/#post-3067396
Eller här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/page-13#post-3030685
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-direkt-pa-mark-utgraevning.324234/#post-3067396
Eller här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/page-13#post-3030685
Redigerat:
Tänkta uppdatera med hur det blev:
Ville inte gräva en ränna till närmare huset (då hade det rasat...) så det blev två plintrader. Grävaren lade tillbaka några halvstora stenar i rännorna...
Gjöt i PVC-rör för att inte riskera att papprören löstes upp innan mellan utsättning och gjutning. Dyrare ja, men värt att inte behöva oroas av vädret och stress. 3x10 mm armeringsjärn i plinten som står på 60x60 cm XPS. På grund av de stora stenarna i rännan (de lades dit på en höft) så är det mellan 130 och 185 cm mellan plintarna. På bilden ovan är plintfoten gjuten.
Upplag i husets betongbalk mha expanderbult. PVC-rören kapade i våg så att balkskon kunde fästas i en regelstump som vilade på röret medans betongen brann. Närmsta plinten fick bli uppepå en gigantisk sten som fick ligga kvar.
195 bärlinor, 170 golvreglar, kottlingar mitt i facken och fris på mitten och på kanten. Det sviktar icke.
Nu är det bara trall, räcke, trappor och kjol kvar...
J Jotsat skrev:Håller med er. Kör 195 bärlinor, 145 eller 170 om du vill överdimensionera golvreglar. 28mm trall. Sätt gärna flytande, eller iaf under fasaden så att den går att underhållas. Kortla mellan reglarna mitt mellan bärlinorna. Skråspika reglarna i bärlinorna och fundera som sagt om du inte ska dela av. Jag kommer aldrig att lägga med skarv... Blir väldigt mycket snyggare med hela rader enligt mig!
Logga in
Skapa konto
Ville inte gräva en ränna till närmare huset (då hade det rasat...) så det blev två plintrader. Grävaren lade tillbaka några halvstora stenar i rännorna...
Logga in
Skapa konto
Gjöt i PVC-rör för att inte riskera att papprören löstes upp innan mellan utsättning och gjutning. Dyrare ja, men värt att inte behöva oroas av vädret och stress. 3x10 mm armeringsjärn i plinten som står på 60x60 cm XPS. På grund av de stora stenarna i rännan (de lades dit på en höft) så är det mellan 130 och 185 cm mellan plintarna. På bilden ovan är plintfoten gjuten.
Logga in
Skapa konto
Upplag i husets betongbalk mha expanderbult. PVC-rören kapade i våg så att balkskon kunde fästas i en regelstump som vilade på röret medans betongen brann. Närmsta plinten fick bli uppepå en gigantisk sten som fick ligga kvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
195 bärlinor, 170 golvreglar, kottlingar mitt i facken och fris på mitten och på kanten. Det sviktar icke.
Nu är det bara trall, räcke, trappor och kjol kvar...