Vi fick en ny utgång på huset gjord under hösten, 140 cm dubbeldörr från köket, och så fort våren kommer måste det ju dit en trappa. Tanken är en trappa som går att sitta i och dricka morgonkaffet, där blir fin morgonsol. Så den får bli ganska flack. Men måste hållas så kort som möjligt ändå, annars blockerar den passagen runt huset.

Då har jag en del val att göra som jag gärna får lite tips om:

* Trä eller murat i lecablock? Murat och putsat matchar ju huset och huvudentréns gjutna trappa som ligger alldeles intill. Men trä är enkelt, billigt och huset är nog aldrig omdränerat (1956). Inga fuktproblem idag men kanske får vi riva upp tomten om 10 år... m
* Om vi kör murat i lecablock, tänkte jag mura sidor + en stödsektion i mitten och så lägga trappsteg på - vad?

* 28 cm stegdjup, 17,5 steghöjd, höjd 105, 6 steg, tror jag blir en "sitt och fika"-trappa som ändå är effektiv att gå i och som inte blir djupare än nödvändigt. Rätt?
* Vilplan uppe - hur lite klarar man sig på? Två stegdjup - ca 60 cm?

* Idag gräsmatta och lerig jord ända fram till huset, säkert ganska grunt eftersom bergknölar sticker fram överallt på tomten men ändå måste jag väl förbereda plintar för balkskor om vi kör trä, eller något tyngre förarbete i marken om vi ska mura på lecablock? Gräva ur några decimeter och fylla med singel, makadam, annat?

P1040383_dorr_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
nottefabrikk skrev:
* Trä eller murat i lecablock?
Om du frågar din bakre del som skall sitta på trappan när du dricker morgonkaffe säger den nog trä istället för sten iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.