Byggahus.se

Altandörr går emot

15k läst  19 svar

1. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Årets trådlyft kommer jag med nu. :)

Vi har också problem med att vår ena helglasade Elitfönster altandörr är för låg och gnager i tröskeln.
    Exakt samma Fiskars gångjärn som på bilden ovan har vi.

När jag läser på Elitfönsters hemsida står det att man skall skruva av hatten motsols (den som sitter i toppen på gångjärnet), lossa en 2½mm stoppskruv på mitten (ungefär där spåret är på bilden) och därefter justera med en 5mm insexnyckel i hålet där hatten satt.

http://www.elitfonster.se/Documents...visn_mm/Justering_ggj_utatgaende_20090323.pdf

Låter skitenkelt, eller hur?

Problemet är att hatten inte går att skruva loss, jag har provat med en polygrip på alla 3 gångjärn på båda våra dörrar och de går inte att skruva loss.
    OM man mot förmodan skulle kunna få loss hattarna så finns det heller ingen 2½mm insexskruv att lossa i spåret på mitten....

Så, är det någon som vet hur man bär sig åt för att justera dessa dörrar?

2. V
    Medlem · Nivå 12
    Du har kanske ändå en annan modell på gångjärn? Är det ingen skåra på ditt gångjärn som ser ut som ett mini myntinkast? Finns det det så finns det små brickor (sillöga) som man kan stoppa i den springan när man lyft dörren någon centimeter.
    Eller så får du skaffa brickor som passar på tappen på gångjärnet och på det sättet höja dörren. Gärna rostfria brickor.

3. 1
    Medlem · Nivå 13
    På bilden är det tappbärande gångjärn som justeras med justerbricka (justeringsbricka) genom brickinkastet i gångjärnet t.ex justeringsbricka 248 eller 249.
    Slitringar som även nämnts i tråden används vid lyftgångjärn som inte är tappbärande alltså inte till gångjärnet på bilden.
    Det du beskriver samt länkar till är justerbara gångjärn och det är andra gångjärn än de på bilden.

Frågan är varför dörren tar emot och det bör du kontrollera innan du går vidare.
    Då den tar emot i tröskeln så är min gissning att det slarvats med en silikon/fog sträng mot tröskeln vid montering och nu har smuts och småsten med tiden kommit in och rest tröskeln.
    Då det är en glasad dörr så kan det även vara så att den är för tung för dörren eller så sitter glasklossarna fel.
    Det kan även vara så att karmen satt sig lite och behöver justeras.
    Är det kanske så att dörren blåser upp ibland när den står på glänt och knäcker gångjärnen?
    Kontrollera karmens montering samt även springorna mellan karm och dörr med stängd dörr.

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Tack för svar.

På mina gångjärn är det som på bilden ett litet myntinkast mitt på så då är det alltså justeringsbrickor som behövs.
    Knepigt att det bara finns en instruktion på Elitfönsters hemsida och att den inte stämmer.

Nu har jag redan varit på Biltema och köpt lämpliga brickor som passar utanpå tappen så det får vara så tills jag hittar någon som säljer korrekta justeringsbrickor.

Orsak till att den går för lågt är okänd men den andra dörren som används mer är OK och dörrarna är placerade under tak/uterum och i en vinkel på huset där det inte blåser samt att de har broms upptill som hindrar att de blåser upp.

5. V
    Medlem Nivå 4
    Förklarande bild...

15667.jpg

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka