Byggahus.se

Altandäck med sjöutsikt

1. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem
    Hej alla glada!

Vi köpte ett hus för ca 6 månader sedan som ligger ca 40 meter från en insjö. ( Ingen sjötomt :'( ) Ringde idag byggnadskontoret för att få en detaljplan. Då visar det sig att INGET får byggas närmare än 10 meter från vägen! Alltså husets framsida ligger ju givetvis exakt 10 meter från vägen. När jag frågade om det var ok att bygga altan på framsidan fick jag blankt nej. Men hon kanske missupfattade mig och trodde jag menade ett uterum eller dylikt. Vad vi VILL bygga är ett altandäck ca 1.2 m över mark, med räcke, och som är ca 50kvm. Behöver man verkligen bygglov för ett altandäck??? Jag menar, det är ju ingen "fast" tillbyggnad. Hur ligger det till egentligen?

2. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem

Re: Altandäck med sjöutsikt

Vågar man det? Alltså altanen "stör" inga grannar då vår närmsta granne ligger tvärs över vägen och har sjötomt. Dom har alltså sin framsida av huset mot vår framsida. Dessutom är det ca 20 meter mellan våra hus. Ringde farsan som har en sommarstuga med sjötomt i skärgården och dom har inte ansökt om bygglov för ett altandäck ca 2 meter över mark och med en vidunderlig havsutsikt ;D

3. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem

Tanken har slagit mig, men som jag fattade det får jag inte ens bygga det ???

Vi hade egentligen tänkt att ha altandäck på halva framsidan och runt hörnet till gavlen pga att vi har morgonsol vid gavlen och em/kvällssol på framsidan. Jag får alltså bygga ett däck längs gavlen för där klarar jag både 10 meter till gatan och 4.5 till grannen. Får lusläsa detaljplanen när jag får den.

4. P
    Medlem · 234 inlägg

Pillan

Medlem

Tvivlar att det står nåt om trädäck i detaljplanen. Man kan bygga trädäck på hela sin tomt utan bygglov om man vill... Förutsatt att vi pratar utan tak givetvis. Om inte just din kommun har satt upp särskilda regler ???

5. M
    Medlem · 38 inlägg

MrSimpson

Medlem

Uppsalakommun har regler för altan, det är dock lite luddigt skrivet, gäller det bara planket eller altanen oxå...

"Uteplatser med murar eller plank som är högst 1,8 meter får byggas utan bygglov i anslutning till bostadshuset. Muren eller planket får inte sträcka sig mer än tre meter ut från huset och det ska vara minst 4,5 meter till tomtgräns.

Skärmtak får ordnas över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om taket inte är större än tolv kvadratmeter.".

6. P
    Medlem · 234 inlägg

Pillan

Medlem

Det står "uteplatser med murar eller plank...", vilket alltså inte borde innefattar trädäck utan eller med "vanligt" staket/räcke som man ser igenom. Så tolkar jag detta.

7. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem

Pratade med byggnadsnämden idag och dom visste inte riktigt än vad jag fick bygga och inte. Hon gissade på att 50cm reglen gällde här. Hon hade missförståt mig när jag sa "altan". Trodde jag menade uterum eller något liknande. Hur som helst så glömde hon skicka med detaljplanen i brevet, fick bara situationsplanen. Ska läsa igenom den när jag får den och se om man kanske kan få bygga ett riktigt nice trädäck med riktigt nice utsikt ;D

8. H
    Medlem · 70 inlägg

Henrik1

Medlem

nice ;D

9. L
    Medlem · 225 inlägg

lnu

Medlem

Böterna man får om man bygger i alla fall är oftast symboliska, och byggnadskostnaderna för en altan är ju inte hutlösa.

Däremot har jag sett skräckexempel på folk som byggt ut nån liten stuga till villastorlek och fick riva hela rasket strax innan det blev klart. Rätt ska ju va' rätt som det heter, men kom igen - ett altandäck!

10. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem

Jag har forfarande inte fått detaljplanen >:( >:( >:(

Pratade lite försiktigt med grannen och dom ser inga problem med ett däckbygge på vår tomt. Får väll smyga över en flaska drickbart så man inte blir anmäld för svartbygge :D ;D

11. R
    Medlem · Uppsala · 989 inlägg

RoTe

Medlem

Precis, bygg!! Så gör jag, pratar med berörda grannar, kanske bjuder på fika. :D

12. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem

Har nu fått ett brev från kommunen där dom förklarar att jag FÅR bygga ett altandäck som är max 50cm över mark. Tack för det ;D Då bygger jag 70cm på framsidan (kan väll inte märkas om man bygger 50 eller 70cm) och bygger sedan vidare runt hörnan till kortsidan i etage. Skönt att ha rett ut det. Kommer bli så j***a nice ;)

13. A
    Medlem · 22 inlägg

AndreasW

Medlem

Byggde altan i Stockholms kommun i somras och fick höra att allt över 0,6 m över marknivå var byggnadslovspliktigt. I samma veva läste jag att man alltid hade rätt att utan marklov höja marknivån med 0,5 m. Min altan skulle i ena ändan vara c:a 1 m. över marknivån, vilket gjorde att jag alltså skulle kunna skotta dit en massa jord och grus för att höja marknivån med 0,4-0,5 m och sen bygga altanen och på så vis följa alla regler. Jag gjorde dock inte detta utan åkte ner till stadsbyggnadskontoret med lite foton och min "skyffla massa grus plan", varpå de på stående fot ändrade sitt blanka "NEJ!" till att bevilja ett bygglov.

/A.

14. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 187 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

Du måste bo i en kommun med lite att göra ;D ;D

Fick själv bygglov -97 och flyttade in i huset -98 men om man begär en karta från kommunen över tomten så är fortfarande den gamla sommarstugan inritad ??? Undrar vad de sysslar med ???

15. D
    Medlem · 318 inlägg

dymlingen

Medlem

Jag har själv planer på att bygga en stor brygga som ska fungera som altan. Det här kan ju sticka lite i ögonen på de som inte har sjötomt och därför vågar jag inte göra något svartbygge. Om någon blir avundssjuk kanske han anmäler mig. Alltså ringde jag till byggnadsnämden för att kolla upp hur stor en brygga får vara och när det krävs bygglov. Svaret jag fick var att det inte finns någon begränsning så länge det handlar om brygga för ett hushåll och inte kan jämställas med en hamn eller marina. Inget bygglov krävdes heller.
    Jag bor utanför planlagt område vilket säkert hjälpte. Jag har ett servitut inskrivet i pappren på att bygga brygga eftersom en bonde äger de sista metrarna vid sjön.

Nu har jag en brygga på 4x4m men när jag får tid ska den utökas så att man får plats med en ordentlig utemöbel och grillen.

Var inte så rädda för att bygga men var noga med att prata med era grannar och markägare innan ni börjar. Att få ett skriftligt godkännande bra att ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.