5 479 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Altanbygge ovanpå en carport med plats för två bilar, önskar få råd ifrån kunnig konstruktör
Vi ska bygga en altan som också kommer bli som en något kortare ”carport” med plats för två bilar. Bredden kommer bli 7,5m och djupet 3,75m och för att slippa en pelare i mitten på carporten så vill jag att den endast stöttas upp med 2 pelare i vardera hörn. Detta pågrund utav att jag inte kommer in i garaget rakt framifrån utan ifrån vänster och jag har 6m från balken till staket mot grannen och vill göra det så enkelt som möjligt att komma in och ut med bilarna. Jag var hos stålhandlaren som tittade i boken och sa att jag behöver en Hea400 balk till den längden men så skrattade kollegorna åt honom och tyckte att det räcker gott och väl med en HEA200 balk.
Jag vill inte att det ska gunga allt för mycket uppe på altanen eller att man ska behöva ha bordsplacering och att det blir alltför öppenbart att man placerar tjockisarna närmare vägg och de pinnsmala i yttre hörnen om man ska ha bjudningar på sommarhalvåret.
Vad gäller vintertid och snö så kommer altanen naturligtvis inte användas när den är snötäckt.
Jag har även varit i kontakt med en konstruktör som lite snabbt även han räknade ut att en hea400 är väldigt överdrivet. Han fick fram att det ska räcka gott och väl med en Hea260.
Finns det någon här på forumet som är duktig på konstruktioner och som kan det där med bärighet och nedböjning osv som kan hjälpa mig med lite goda råd och ideèr.
Det kommer i samma veva byggas till ett garage så att det nuvarande garaget blir ett dubbelgarage som altanen kommer fortsätta ovanpå och där kommer man kunna förbereda infästningar och dylikt. Spannet som finns mellan nuvarande altandörr och garageport är 60cm.
Djup 3,75 m
Bredd 7,5 m
Bifogat en liten skiss på hur det är tänkt att bli.
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag vill inte att det ska gunga allt för mycket uppe på altanen eller att man ska behöva ha bordsplacering och att det blir alltför öppenbart att man placerar tjockisarna närmare vägg och de pinnsmala i yttre hörnen om man ska ha bjudningar på sommarhalvåret.
Vad gäller vintertid och snö så kommer altanen naturligtvis inte användas när den är snötäckt.
Jag har även varit i kontakt med en konstruktör som lite snabbt även han räknade ut att en hea400 är väldigt överdrivet. Han fick fram att det ska räcka gott och väl med en Hea260.
Finns det någon här på forumet som är duktig på konstruktioner och som kan det där med bärighet och nedböjning osv som kan hjälpa mig med lite goda råd och ideèr.
Det kommer i samma veva byggas till ett garage så att det nuvarande garaget blir ett dubbelgarage som altanen kommer fortsätta ovanpå och där kommer man kunna förbereda infästningar och dylikt. Spannet som finns mellan nuvarande altandörr och garageport är 60cm.
Djup 3,75 m
Bredd 7,5 m
Bifogat en liten skiss på hur det är tänkt att bli.
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om man skall räkna däcket som en balkong, vilket väl är rimligt, ligger den nyttiga lasten på 3,5 kN/kvm. Om man räknar med en sammanlagd utbredd last på 4 kN/kvm så får jag linjelasten på balken i framkanten till 7,5 kN/m. Om man tänker sig att en acceptabel nedböjning på balken är L/600, eftersom den är upplag för sekundära balkar, så krävs en HEA 280.
Kul problem att lösa. Det finns en oortodox lösning.
Du ska ha ett räcke på altanen antar jag. Det bör vara en meter högt åtminstone (lite mer om man skall vara petig)
I ett sådant räcke kan du gömma en fackverksbalk som klarar lasten. Det finns ingen regel som säger att bjälklaget måste vara ovanpå bärlinan.
Mvh Findus
Du ska ha ett räcke på altanen antar jag. Det bör vara en meter högt åtminstone (lite mer om man skall vara petig)
I ett sådant räcke kan du gömma en fackverksbalk som klarar lasten. Det finns ingen regel som säger att bjälklaget måste vara ovanpå bärlinan.
Mvh Findus
Tack för ditt engemang och utförliga svar! Jag är jättedålig på den matematiska uträkningen men det jag förstått är att om man räknar att halva ytan närmast garaget kommer bära den halvan och de två stöttepelarna och balken kommer bära andra halvan så är det alltså 3,75 som djupet blir och delar man det på 2 så blir djupet 1,875x7,5m som ju blir lite drygt 14kvm som Vilar på den balken. + 512kg egenvikt för en Hea260 kontra egenvikt på 573kg för en Hea280. Hur många kg ska man räkna per kvadrat på hela ytan samt den andra halvan närmast balken enligt ”normen”. Jag vill göra det ordentligt men ändå försöka att gå ner i dimension om möjligt utan att jag får trampolineffekten. Kanske svetsa in ett till liv eller svetsa in brickor på bägge sidor eller liknande om det går att styva till den märkvärt på det viset. Det ska ju bara trall på och någon utemöbel så det blir ju inga större laster att räkna på.J justusandersson skrev:Om man skall räkna däcket som en balkong, vilket väl är rimligt, ligger den nyttiga lasten på 3,5 kN/kvm. Om man räknar med en sammanlagd utbredd last på 4 kN/kvm så får jag linjelasten på balken i framkanten till 7,5 kN/m. Om man tänker sig att en acceptabel nedböjning på balken är L/600, eftersom den är upplag för sekundära balkar, så krävs en HEA 280.
Tack på förhand!
Hej Findus,findus42 skrev:
Kul problem att lösa. Det finns en oortodox lösning.
Du ska ha ett räcke på altanen antar jag. Det bör vara en meter högt åtminstone (lite mer om man skall vara petig)
I ett sådant räcke kan du gömma en fackverksbalk som klarar lasten. Det finns ingen regel som säger att bjälklaget måste vara ovanpå bärlinan.
Mvh Findus
När jag var hos min lokala stålhandlare så tittade han i boken och sa att jag minst behöver hea400, för en balk på 7,5m. Novis som man är så tänkte jag att han rimligtvis kunde detta bättre än mig som inte kan det alls. Men så har jag försökt läsa på så mycket som möjligt och nyfiket tittat på olika konstruktioner och sett att stora tågbroar på betydligt längre spann har den typen av balk samt den du nämner som bär upp den ovanpå. Sen såg jag att de hade en balk i samma stålhall som var av typen hea320 eller ipe320, något osäker men på en längd på 15meter minst som bar bamsebalkar och en last på minst 150-200 ton.
Jag tar väldigt tacksamt emot även förslag på de mer oortodoxa lösningarna också. Vi har en liten kille på 3 år och en till på väg så det kommer nog bli lite högre räcken skulle jag tro. Har inte riktigt kommit dit ännu då jag kört fast lite i konstruktionstankarna
Skulle du inte kunna ha självbärande plåt som golvbjälklah? Har ingen aning om hur mycket svikt de är i sådana dock. Annars gillade jag fackverksbiten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag ska försöka svara lite senare idag, när hund och andra fått sina motionsbehov tillgodosedda. Frågan rymmer flera intressanta problem.
Några skisser på hur det kan lösas. Sitter vid köksbordet och har tillgång till papper och penna.
Räkna på bultförbanden kan jag inte. Hade jag byggt det åt mig själv hade jag tittat på standardritningar för takstolar på mutsvarande stännvidd och femdubblat areorna på bultarna jämfört med motsvarande areor på spikarna.
Oljebrända M30 med fyrkantsbrickor kan vara snyggt. Ger lite Viktorianska vibbar åt konstruktionen. Knän är inte nödvändiga om överliggaren är kraftig nog, men kan vara snyggt.
Mvh Findus
PS. Glömde rita in "målarspiken". DS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna på bultförbanden kan jag inte. Hade jag byggt det åt mig själv hade jag tittat på standardritningar för takstolar på mutsvarande stännvidd och femdubblat areorna på bultarna jämfört med motsvarande areor på spikarna.
Oljebrända M30 med fyrkantsbrickor kan vara snyggt. Ger lite Viktorianska vibbar åt konstruktionen. Knän är inte nödvändiga om överliggaren är kraftig nog, men kan vara snyggt.
Mvh Findus
PS. Glömde rita in "målarspiken". DS
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som nyttig last på balkonger och liknande konstruktioner bör man räkna med 3,5 kN/kvm. Detta är givetvis en dimensionerande faktor. En annan är balkens maximala (dvs acceptabla) nedböjning. Eftersom det är en sorts bärlina som andra bjälkar vilar på bör man tänka på att nedböjningen från de senare adderas till den för primärbalken. Därför tycker jag att L/600 är ett rimligt krav. Skulle du sänka kravet till L/300 går det bra med en HEA 240. Bjälkarna som ligger på stålbalken bör vara 45x220 C 24 på c/c 400 mm och trallbrädorna minst 28 mm tjocka.
Skulle du i stället för stål välja limträ så bör du välja en 215x495 balk. Den ger samma nedböjning som en HEA 280. Sedan blir den billigare, ca 8000 kr (kalkylpris 10000 kr/m3) jämfört med drygt 14000 kr (kalkylpris 25 kr/kg) för stålet.
En annan strategi är att acceptera L/300 som nedböjning för primärbalken och i stället använda styvare sekundärbalkar, fast då måste du gå över till limträ. Förslagsvis 90x225 c/c 600 plus normalt trallvirke.
Skulle du i stället för stål välja limträ så bör du välja en 215x495 balk. Den ger samma nedböjning som en HEA 280. Sedan blir den billigare, ca 8000 kr (kalkylpris 10000 kr/m3) jämfört med drygt 14000 kr (kalkylpris 25 kr/kg) för stålet.
En annan strategi är att acceptera L/300 som nedböjning för primärbalken och i stället använda styvare sekundärbalkar, fast då måste du gå över till limträ. Förslagsvis 90x225 c/c 600 plus normalt trallvirke.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Carport med altan ovanpå
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Altanbygge - hur fäster jag reglar ovanpå bärlina?
Altan & Uteplats -
Isolera altan ovanpå carport
Byggmaterial & Byggteknik -
Söker inspiration till dubbelgarage med förråd och rum ovanpå + carport.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Carport med terass ovanpå?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus


