Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Altanbygge, måste skruva i sockeln? Brädans upp/ned-sida?

1. Dracula
    Medlem · Stockholm · 670 inlägg

Dracula

Medlem
    BRF har anlitat en snickare/firma som ska bygga altaner längst ett radhus från 50-talet.
    Det har under dessa 70 år länge funnits altaner, som aldrig behövts förankras i husets sockel. Snickaren ville ha en bärlina fäst i sockeln, men jag var tveksam - kanske enklast metod, men är det lämpligt? Nu visade det sig att snickaren inte kunde fästa en bärlina, pga porös sockel som bara smulade. Tydligen var yttre lager av sockeln hårdare, så där kunde man fästa med kortare skruv - så snickaren valde att sätta fast vagnstycken direkt i sockeln, med någon sorts vinkelbeslag.

Jag skulle aldrig skruvat i denna porösa vägg, och aldrig chansa på att den tunna hårda yttre kaka i sockeln kommer hålla när 12 pers ska ha kalas på altanen. Ja det finns färdigdjutna betongplintar, men dessa sitter en bra bit från infästningen i sockeln. (kanske 2 meter ut)

Fundering 2, tydligen lägger snickaren varannan planka upprätt, dvs ådringen på plankan ligger olika. Jag har lärt mig att plankan skall kunna slå, så att den formar en regnbåge, för vattenavrinning, men tydligen lägger de medvetet varannan, för bättre vattenavrinning - för mig helt obegripligt!

Kommentarer? Vad är alternativet till att skruva i sockeln? (det är ca 30 cm från mark till överkant vagnstycke)

2. Stickan56
    Husägare · Norrtälje kommun · 1 543 inlägg

Stickan56

Husägare
    På fråga 1 svarar jag, plintar.
    På fråga 2 svarar jag, därom tvistar de lärde. Det finns ett gäng trådar på detta forum.

Stickan

3. H
    Medlem · Västerbotten · 1 019 inlägg

Holmspel

Medlem
    Fler plintar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.