5 743 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Altan - värmekälla + tillfälliga väggar?
Vi har en helt öppen murad altan på 30kvm och funderar nu på att sätta upp tillfälliga väggar/presenningar/tältsidor eller liknande för att kunna använda altanen till och från även under september + oktober.
Förslag?
Finns det helt genomskinliga presenningar i större storlek?
Behöver också införskaffa infravärme att ha i taket - tips på styrka/storlek?? Helt nytt område för mig.
Tacksam för alla tips och förslag!
//Emilia
Förslag?
Finns det helt genomskinliga presenningar i större storlek?
Behöver också införskaffa infravärme att ha i taket - tips på styrka/storlek?? Helt nytt område för mig.
Tacksam för alla tips och förslag!
//Emilia
Infra är ju beprövat men själv så gjorde jag investeringen att skaffa kvartshalogen till uteplatsen. Visserligen rätt så mycket dyrare men fasen så myclet vackrare och framför allt, skönare.
(En infra värmer luften vilket gör dom helt obrukbara om det blåser det minsta men kvartarna värmer bara dig vilket göra att jag även i blåste kan sitta och avnjuta en pilsner på veranda i kortämat även om det bara är 10 grader.
(En infra värmer luften vilket gör dom helt obrukbara om det blåser det minsta men kvartarna värmer bara dig vilket göra att jag även i blåste kan sitta och avnjuta en pilsner på veranda i kortämat även om det bara är 10 grader.
Förutsatt att ni täcker in uteplatsen skulle jag rekomendera gasolkamin.
Den skapar en behaglig värme då den primärt värmer upp luften kontra infravärmare som värmer mot ytor med strålningsvärme vilket i mitt tycke inte blir en behaglig värme.
Den skapar en behaglig värme då den primärt värmer upp luften kontra infravärmare som värmer mot ytor med strålningsvärme vilket i mitt tycke inte blir en behaglig värme.
Ja ni får ursäkta mig men det stämmer att även infra levererar strålningsvärme och inget annat men dom halogenvärmare jag köpt är för de avsevärt mycket snyggare men de ger även värme i samma stund man sätter på dom (som en lampa) och kanske bärt av allt, dom ger avsevrt mycket mer värme jämfört med hur mycket el dom förbrukar.
Valet av värmear beror ju också på hur ens uteplats ska användas. Kan hålla med om att en gasolvärmare kan fungera bra och ge en behaglg värme men bara om man har en nära på inbyggd uteplats. Så fort det bara blåser det minsta så försvinner den goa och dyra varmluften iväg.
Valet av värmear beror ju också på hur ens uteplats ska användas. Kan hålla med om att en gasolvärmare kan fungera bra och ge en behaglg värme men bara om man har en nära på inbyggd uteplats. Så fort det bara blåser det minsta så försvinner den goa och dyra varmluften iväg.
Klicka här för att svara