Hej!
Har börjat planera nästa års altanbygge. Vi kommer att bygga en altan på plintar och tanken är att inte skruva bärlinan i fasaden. Min fundering är hur jag ska utforma altan inkl bärlina in mot fasaden. Jag har skissat en ide som jag gärna vill få feedback på. OBS den är inte skal enlig.

Det jag se som kan bli lite klurigt är att räkna rätt så man får plats och stöd för den innersta trallbrädan.
Några tips?

/Lars

• Skiss av plan för altanbygge med måttangivelser, bärlina och plintar utan skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte den inre 195x45 golvregeln som är parallell med fasaden. Det räcker med dom 195x45 som du lägger , tex cc 600, vinkelrätt mot fasaden. Och det behövs inga kortlingar mellan dom, när trädäcket skruvas på plats så häller det ihop allt.

Nu kanske du vill ha trallgolvet så du ligger i nivå med dörröppning men om man har träfasad och kan leva med en liten nivåskillnad så kan man lägga tralldäcket så att det ligger några centimeter lägre än nederkant på fasadbrädorna så att man i framtiden kommer åt att måla och hålla fasaden ren hela vägen ner.
När jag konstruerade/byggde åt min dotter så la vi tralldäcket 5 centimeter under nedersta trallbrädan och 4 centimeter från grunden så att man kan komma åt att hålla rent.

/Göran

J
Bärlinorna (45x220) i bilden lägger du infällda i stolparna (u
rjackade 95x95 alt (enklare att bygga med) 2st 45x95). På bärlinorna ställer du spikreglarna (45x195 i ditt fall) och skråar fast dem. Den längsgående 45x195 behövs som sagt inte, fyller inget syfte.

40cm överhäng är inga som helst problem med 45x195. Jag kör det med 45x145... Lägg gärna trallen under fasadkanten. Förutom underhåll av fasad blir det snyggare/renare.

Kanske typo, men trall är normalt 28 eller 34mm så att du inte räknar fel på höjd om det är tight :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.