Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Altan räcke liggande ribbor

1. U
    Medlem · 15 inlägg

Unaluna

Medlem
    Vi blev inte nöjda med skarven har ni några tips hur man kan göra?

2. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 516 inlägg
    Kanske sammanfoga dem med laxstjärtar eller något liknande?

Men tips 1 skulle kanske vara att lägg in en påminnelse i mobilen att kolla på det igen om en månad och glöm det tills dess. Kanske har ni då en annan känsla för om det måste åtgärdas? :)

3. E
    Medlem · västra Götaland · 147 inlägg

errakareby

Medlem
    Hej. När jag gjorde min altan, så skruvade jag en 28x45 ribba lodrätt på varje stolpe. Och sedan skruvade jag varje ribba i den utifrån. Tycker det är lite snyggare om stolparna framhävs lite med. Ska se om jag har nån bild.

4. E
    Medlem · västra Götaland · 147 inlägg

errakareby

Medlem
    Och sen tycker jag mig att se att det är ganska långt mellan stolparna. Ribborna kommer garanterat att böja med tiden. Jag hade nog dragit dit nån ribba lodrätt på mitten för att slippa att det böjer sig. Det hjälpte hos mig iaf.

5. D
    Hobbysnickare · 209 inlägg

Davidbagare

Hobbysnickare
    Lägg ribborna på andra sidan stolpen. Just nu ser det varken bra ut, och kommer inte hålla om någon unge t.ex lutar sig mot det..

6. P
    Medlem · Gävleborg · 1 031 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Det där räcket hade inte ens varit tillåtet vid ett nybygge. Det finns regler (har dem inte framför mig) som egentligen handlar om att inte ett barn ska kunna komma genom räcket. Ett barn i krypålder skulle utan problem krypa under räcket och ramla ner. Dessutom inbjuder räcket till att äldre barn ska försöka klättra på det, vilket i bästa fall bara skadar räcket.

Jag håller med ovanstående om att skruva en lodrät ribba på stolpen. Jag hade nog satt den så att de horisontella ribborna livar med ytterkant på stolpen. Då kommer det där hörnet att lösas på ett snyggt sätt. När ni ändå bygger om så sätter ni dels en bräda lågt (tänk sparklist, för de krypande barnen), och sedan lite tätare ribbor så att ingen kan försöka komma igenom. Eventuellt klättrande kommer ni inte ifrån om ni ska ha liggande ribbor.

Det syns inte hur långt isär stolparna är, men om det är långt (max kanske 1.5 meter eller något sådant?) skulle även jag ha satt en lodrät ribba mitt på för att inte ribborna ska kunna torka isär/ihop.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.